
450

After spending what he thought was a wasted day in the Mekong Delta with 
a US infantry unit that had made no contact with the enemy, CBS reporter 
Bert Quint filed his most important story about the Vietnam War. Quint at 
first feared that he had taken “a walk in the sun,” a term that correspondents 
used to describe a combat mission when nothing happens. But he resolved 
that after “sweating my balls off here for ten hours … I’m not going to come 
up with nothing.” Quint had been in Vietnam for only a few weeks, “but long 
enough,” he recalled, “to give me this feeling” that US strategy was “leading 
to nothing.”1

That idea produced an unusual story on the CBS Evening News on August 8, 
1967. Instead of a snapshot of a small part of the war, his report provided the 
“big picture,” something that Quint rarely tried to do. His theme was that 
the war was a stalemate. The lack of “bang, bang” or battlefield fighting 
in the film – a deficiency that often doomed a combat report – became an 
asset, since it revealed the frustration of US troops and the ineffectiveness 
of their strategy. “It’s a painful, foot-by-foot, paddy-by-paddy, stream-by-
stream pursuit of an enemy that rarely stands and fights,” Quint explained, 
“that prefers to hit and then run, make for sanctuary in Cambodia when the 
going gets too tough, regroup, infiltrate back into Vietnam, and then hit 
again.” In this war of attrition, Quint thought it was hard “to know which 
side would wear out first.” The “statements by American officials that there 
is no stalemate, that real progress is being made, ring hollow down here,” 
he concluded.2

Quint’s story ran only a day after a front-page article in the New York Times 
also concluded that the war was a stalemate. The author was R. W. Apple, 

21

The US News Media and Vietnam
Chester Pach

	1	 Interview of Bert Quint by the author, July 6, 2001, Langley, VA.
	2	 Ibid.; report by Quint, CBS, August 8, 1967, A107, Weekly News Summary, Assistant 

Secretary of Defense for Public Affairs, RG 330, National Archives and Records 
Administration, College Park, Maryland [hereafter cited as DODWNS, NARA].

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025


The US News Media and Vietnam

451

Jr., the newspaper’s Saigon bureau chief, and he described Vietnam as “the 
most frustrating conflict in American history.” “The war is not going well,” 
according to “most disinterested observers” to whom Apple spoke. Enemy 
military forces were larger than ever; only a small portion of South Vietnam 
was secure; and without US troops, the South Vietnamese government 
“would almost certainly crumble within months.” “Victory is not close at 
hand,” Apple declared. “It may be beyond reach.”3 Appearing on consecutive 
days in major national news outlets, Apple’s and Quint’s stories helped make 
“stalemate” a prominent and troubling theme in the reporting from Vietnam 
during the middle of 1967.

President Lyndon B. Johnson considered these stories about stalemate 
examples of war reporting that was distorted, misleading, and sensationalized. 
He complained that journalists dwelled on the shortcomings of American 
strategy, the excesses of US soldiers and marines in battle, or the ineffective-
ness of pacification programs. “Nothing is being written or published to make 
you hate the Viet Cong,” he declared in a cabinet meeting. “All that is being 
written is to hate us.” Johnson was uneasy that military censors did not have 
to approve news stories and film from Vietnam as they had from the battle 
zones of World War II and Korea. US information officials rejected censor-
ship for practical reasons; it was impossible to control the reporting of a press 
corps that numbered more than 250 at the end of 1965 and that had swelled 
to almost 700 two years later. They also worried about jeopardizing popular 
support for US military intervention by appearing to conceal important infor-
mation about the war. The president, however, had a sardonic explanation 
for the absence of mandatory censorship. His administration had adopted 
that policy “because we are fools.”4

While President John F. Kennedy had also worried about critical news 
coverage that challenged his administration’s upbeat pronouncements about 
the war, Johnson often considered such stories to be personal attacks. He 
maintained that Quint’s report showed that Walter Cronkite, the anchor 
of the CBS Evening News, was out to “get” him.5 He told a visiting group of 
Australian broadcasters that the news media presented a one-sided view 
of the war aimed at discrediting him. “I can prove that Ho [Chi Minh] is 

	3	 R. W. Apple, Jr., “Vietnam: The Signs of Stalemate,” New York Times, August 7, 1967, 1.
	4	 Notes, president’s meeting with sixteen foreign editors, October 11, 1967, box 1, Tom 

Johnson’s Notes of Meetings, Lyndon B. Johnson Library, Austin, Texas [hereafter cited 
as LBJL].

	5	 Memo, Christian to President, August 14, 1967, folder “Chronological August 1967,” box 
6, Office Files of George Christian, LBJL.

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025


Chester Pach

452

a son-of-a-bitch if you let me put it on the screen,” the president insisted, 
“but they want me to be the son-of-a-bitch.”6 President Richard M. Nixon 
denounced the news media even more stridently. Nixon believed that he had 
“entered the Presidency with less support from major publications and TV 
networks than any President in history.”7 He called Vietnam reporters “bas-
tards” who were “trying to stick the knife right in our groin.”8

The journalists who covered Vietnam were never as myopic or malicious 
as Johnson and Nixon maintained. Indeed, their reports often emphasized the 
power and effectiveness of US military operations and the benevolence of 
Americans toward Vietnamese civilians. Still, the news media aroused presi-
dential anger because many stories – even those about US victories – showed 
that the war was difficult and deadly, success was elusive and ephemeral, and 
official US assessments of the fighting were unreliable or unduly optimistic. 
As polls showed declining popular support for the US war effort, it became 
easy and politically expedient for Johnson and Nixon to blame the news 
media – and especially the television networks – for public discontent. Like 
so many parts of the American experience in Vietnam, the news reporting of 
the war became a polarizing issue.

Early Battles

The war became a major story in the US news media in the early 1960s as 
fighting increased between the South Vietnamese armed forces (ARVN) 
and the National Liberation Front (NLF) and as the Kennedy administra-
tion boosted the number of US military personnel involved in the war from 
900 to more than 16,000. In early 1962, the New York Times became the first 
US newspaper with a full-time correspondent in Vietnam when it sent vet-
eran war reporter Homer Bigart to Saigon. Bigart joined a small group of 
journalists working for wire services and news magazines, including some 
who were a generation younger, and a few, such as Malcolm Browne of the 
Associated Press and Neil Sheehan of United Press International, who were 
just embarking on what became illustrious careers. Bigart’s articles contained 

	6	 Notes, president’s meeting with Australian broadcast group, September 20, 1967, Folder 
“Sept. 1967–Meetings with Correspondents,” box 3, Meeting Notes File, LBJL (emphasis 
added).

	7	 Memo, Nixon to Haldeman, January 6, 1970, folder “Memos–January 1970,” box 2, 
President’s Personal Files, Richard Nixon Library, Yorba Linda, California [hereafter 
cited as RNL].

	8	 OVAL 459–2 and 459–4, February 27, 1971, White House Tapes, RNL.

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025


The US News Media and Vietnam

453

scathing criticism of the South Vietnamese government and concluded that 
the United States was “inextricably committed to a long, inconclusive war.”9

South Vietnamese president Ngô Đình Diê ̣m fumed at such stories. He 
ordered the expulsion of Bigart and Newsweek stringer Francois Sully, another 
critic who minced no words. The US Embassy intervened on behalf of both 
journalists, although Ambassador Frederick Nolting probably disliked Bigart 
as much as Diệm did. Nolting, however, won reprieves for both reporters by 
arguing that deporting correspondents for two prominent US news publica-
tions could jeopardize public and congressional support for US aid to South 
Vietnam. When Bigart departed at the end of his assignment in July 1962, he 
published a wrap-up article in which he criticized South Vietnam’s “secre-
tive, suspicious, dictatorial” rule and warned that the Kennedy administration 
might soon face the choice of “ditching” Diê ̣m “for a military junta or sending 
troops to bolster his regime.”10

The Kennedy administration preferred voluntary cooperation with report-
ers rather than coercive tactics to manage the news from Vietnam. A direc-
tive from Washington in February 1962 known as Cable 1006 established a set 
of guidelines aimed at encouraging journalists to report about the war in a 
manner that served “our national interest.” Particularly harmful were stories 
about US officers “leading and directing combat operations against the Viet 
Cong,” since Kennedy and his top aides wanted to maintain the fiction that 
Americans in uniform were no more than military advisors in a Vietnamese 
war. Also detrimental were stories about civilian casualties during military 
operations and “frivolous, thoughtless criticism” of the Diệm government. 
US officials should appeal to reporters in Vietnam to exercise self-restraint 
in these areas in the interest of national security. They should also provide 
correspondents with frequent briefings and transportation to battle areas, but 
exclude the news media from combat missions that were likely to produce 
unfavorable stories.11

These guidelines only exacerbated tensions between reporters and US offi-
cials. Bigart bridled at the notion that reporters were tools of US foreign policy. 
Information officers lost credibility as their accounts of fighting contradicted 
what reporters saw in the field. An acrimonious dispute occurred in January 

	9	 Homer Bigart, “A ‘Very Real War’ in Vietnam – and the Deep US Commitment,” New 
York Times, February 25, 1962, E3.

	10	 Homer Bigart, “Vietnam Victory Remote Despite US Aid to Diem,” New York Times, 
July 25, 1962, 1.

	11	 Foreign Relations of the United States [hereafter cited as FRUS with volume and year], 
1961–1963, vol. II, Vietnam, 1962 (Washington, DC, 1990), 158–60.

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025


Chester Pach

454

1963 over the battle of Ấp Ba ̆ć, when ARVN military forces allowed a vastly 
outnumbered NLF infantry battalion to escape from their attack. “A misera-
ble damn performance,” complained one frustrated US military advisor about 
the squandered opportunity for a major victory.12 That quotation appeared in 
several newspaper and magazine articles that variously described Ấp Băc as an 
example of South Vietnamese ineffectiveness, incompetence, or irresolution. 
To assuage Diệm’s anger over the torrent of media criticism, US command-
ers tried to spin Ấp Băc as a South Vietnamese victory since the enemy had 
fled the battlefield. Admiral Harry D. Felt, Commander-in-Chief, Pacific, even 
visited Saigon and admonished Browne, who had written about ARVN inade-
quacies at Ấp Băc, to “get on the team.”13 The upshot of this controversy was 
widening distrust between senior American political and military officials in 
South Vietnam, who doubted the fairness and reliability of much of the war 
reporting, and Saigon journalists, who thought that official sources of informa-
tion lacked credibility.

The disputes over war reporting intensified during the Buddhist crisis, 
which became a major story in June 1963 when both print and television 
news outlets showed shocking images of the fiery suicide of a Buddhist monk 
protesting government restrictions on public religious celebrations. Acting 
on a tipoff, Browne went to a busy Saigon intersection on June 11 and pho-
tographed Thích Quảng Đức as he burned himself to death. “I suppose that 
no news picture in recent history has generated as much emotion around the 
world,” President Kennedy remarked.14 Mass protests followed in Saigon, as 
did government allegations that communists had inspired them. The crack-
down continued with raids on Buddhist pagodas and the arrests of hundreds 
of alleged subversives.

As the disarray in Saigon worsened, a flurry of news stories questioned 
whether Diê ̣m’s unpopularity was destroying his government’s chances 
of defeating the NLF. President Kennedy even delivered a version of that 
message to Diê ̣m during interviews in September on the inaugural broad-
casts of the CBS and NBC evening news programs as they expanded from 
fifteen to thirty minutes. “The repressions against the Buddhists … were very 
unwise,” Kennedy told Cronkite. “I don’t think that unless a greater effort is 
made by the government to win popular support that the war can be won 

	12	 David Halberstam, The Making of a Quagmire: America and Vietnam during the Kennedy 
Era, rev. ed. (New York, 1988), 77.

	13	 Malcolm W. Browne, Muddy Boots and Red Socks: A Reporter’s Life (New York, 1993), 163.
	14	 FRUS, 1961–1963, vol. III, Vietnam, January–August 1963 (Washington, DC, 1991), 567.

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025


The US News Media and Vietnam

455

out there.”15 As Kennedy and his advisors discussed whether to encourage 
a coup against Diê ̣m, the CIA scrutinized the reporting about the Buddhist 
crisis by David Halberstam, Bigart’s successor as the New York Times’s corre-
spondent in Saigon and a frequent critic of the Diệm government. The CIA 
concluded that Halberstam’s articles were factually accurate but “invariably 
pessimistic” and at odds with the optimism of most US military officials in 
South Vietnam.16

Kennedy had reservations about deposing Diệm, but he was certain that it 
was time for a change in the New York Times Saigon bureau. “Don’t you think 
he’s too close to the story?” the president asked about Halberstam in a White 
House meeting with Times publisher Arthur Ochs Sulzberger. “You weren’t 
thinking of transferring him to Paris or Rome?” Taken aback by the presi-
dent’s suggestions, Sulzberger canceled Halberstam’s upcoming vacation lest 
it appear that the Times was yielding to White House pressure.17

Charlie Mohr got no such support at Time magazine when he filed a 
story in September 1963 about how Diê ̣m’s government was losing the 
war. Articles in Time did not appear under an author’s byline. The writers 
and editors in New York who composed the magazine’s uncredited pieces 
drew on information from correspondents’ reports, but often changed the 
perspective and tone to fit the political outlook of the magazine. In the 
early 1960s, Time reflected the views of founder and editor-in-chief Henry 
R. Luce, who was an admirer of Diê ̣m and a supporter of Kennedy admin-
istration policies in Vietnam. Mohr had become accustomed to rewriting 
and editing that muted his sharp criticisms of the Diê ̣m government. In 
this instance, however, Mohr’s lengthy analysis of Diê ̣m’s faltering war 
effort never appeared in an article that asserted that “government soldiers 
are fighting better than ever.” Time’s managing editor Otto Fuerbringer 
included in the same issue a critique of the Saigon press corps, an “inbred” 
club who “pool their convictions, information, misinformation, and griev-
ances” and turn “the complicated greys of a complicated country … into 
oversimplified blacks and whites.”18 Mohr decided that he would no longer 
be a target for a magazine “shelling its own troops.”19 He quit and began 
working for the New York Times.

	15	 John F. Kennedy, “Transcript of Broadcast with Walter Cronkite Inaugurating a CBS 
Television News Program,” September 2, 1963, online, in Gerhard Peters and John T. 
Woolley, The American Presidency Project, www.presidency.ucsb.edu/node/237355.

	16	 FRUS, 1961–1963, vol. IV, Vietnam, August–December 1963 (Washington, DC, 1991), 277–8.
	17	 David Halberstam, The Powers That Be (New York, 1979), 621–2.
	18	 Time, September 20, 1963, 36, 66–7.
	19	 William W. Prochnau, Once upon a Distant War (New York, 1995), 357.

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025 Published online by Cambridge University Press

http://www.presidency.ucsb.edu/node/237355
https://doi.org/10.1017/9781316225264.025


Chester Pach

456

The reporting of Mohr, Halberstam, Browne, and Sheehan created doubts 
in US newsrooms, consternation in the US Embassy in Saigon, and outrage 
in the South Vietnamese presidential palace. Prominent journalists who 
were optimistic about the war reinforced these critical reactions. Marguerite 
Higgins, a Pulitzer Prize winner for her coverage of the Korean War and a 
correspondent for the New York Herald Tribune, toured South Vietnam in July 
1963 and found that “the war is going better than ever.” She also impugned 
the motives of the Saigon reporters, alleging that they “would like to see us 
lose the war to prove they’re right.”20 Joseph Alsop, a leading syndicated 
columnist, visited Vietnam shortly after Higgins and also concluded that 
the war was going “remarkably well” in the countryside.21 He blamed the 
“young crusaders” of the Saigon press corps for the government’s current 
problems. Their dark, foreboding stories had helped “to transform Diê ̣m 
from a courageous, quite viable national leader, into a man afflicted with gal-
loping persecution mania … and therefore misjudging everything.”22 There 
is no doubt that Mohr, Halberstam, Sheehan, and Browne were convinced 
that the Diê ̣m government had severe, even fatal, liabilities. What Higgins, 
Alsop, and Fuerbringer failed to understand was that these “young crusaders” 
were not opponents of the war, as they never questioned the goal of halting 
communist expansion in Southeast Asia. They wanted stronger US action to 
invigorate the South Vietnamese war effort. Their reporting and the backlash 
against it created what Halberstam called “a war within a war,” which contin-
ued after the coup against Diệm, the assassination of Kennedy, and the arrival 
of many new reporters in South Vietnam.23

Escalation

As the Johnson administration escalated US combat involvement in 1964–
5, the news media expanded their coverage of the war. At the beginning 
of 1964, there were about forty reporters in Saigon. By the end of 1965, 
that number had increased more than sixfold. The three major weekly 
news magazines – Time, Newsweek, and US News & World Report – enlarged 
their Saigon staffs and published many articles with news about the war, 

	20	 Ibid., 349–50.
	21	 Joseph Alsop, “This War Can Be Won,” Washington Post, September 25, 1963, A17.
	22	 Joseph Alsop, “The Crusaders,” Washington Post, September 23, 1963, A17.
	23	 David Halberstam, “A Worm’s-Eye View,” in Kenneth Osgood and Andrew K. Frank 

(eds.), Selling War in the Media Age: The Presidency and Public Opinion in the American 
Century (Gainesville, FL, 2010), 272.

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025


The US News Media and Vietnam

457

especially US military operations. Several major newspapers, including 
the New York Times, Los Angeles Times, Washington Post, Chicago Tribune, 
Baltimore Sun, and Christian Science Monitor, also sent reporters or estab-
lished news bureaus in Saigon. In July 1964, Garrick Utley of NBC became 
the first full-time television correspondent based in Saigon; Morley Safer 
of CBS was the second in January 1965. NBC and CBS usually had a larger 
contingent of reporters in South Vietnam than ABC, which was last in the 
ratings and waited until January 1967 to expand its evening newscast to 
thirty minutes. By 1967, however, all three networks were spending more 
than $1 million each year, then a substantial sum, on their Vietnam news 
coverage.

Hoping to make a fresh start at restoring their credibility, US officials 
once more rejected news censorship in favor of a new operating principle – 
“maximum candor and disclosure consistent with security considerations.”24 
Candor, however, was often at a minimum. For example, during a visit to 
Saigon, the assistant secretary of defense for public affairs, Arthur Sylvester, 
told Saigon correspondents, “Look, if you think that any American official is 
going to tell you the truth, you’re stupid.” His remark reflected a belief that 
the news media should be the “handmaiden” of government in wartime.25 
Sylvester’s comment made some reporters indignant. Others scoffed at the 
official daily briefings about the war, which they called “the five o’clock fol-
lies” because those presentations suffered from half-truths, inaccuracies, and 
omissions.

The problems with candor reached all the way to the White House, as 
Johnson tried to divert attention from the expanding US military role in 
South Vietnam. The president even maintained that the major increase in US 
troop strength that he announced on July 28, 1965, implied no change in 
policy whatsoever. Johnson, however, found that his legendary powers of 
persuasion could not stifle criticism from some highly influential newspaper 
columnists. Arthur Krock of the New York Times disparaged the administra-
tion’s “evasive rhetoric” aimed at disguising “a fundamental change” in the 
mission of US troops.26 The president’s assiduous cultivation did not prevent 
syndicated political commentator Walter Lippmann, the most influential col-
umnist of all, from objecting to US involvement in a major land war in Asia 

	24	 William M. Hammond, Public Affairs: The Military and the Media, 1962–1968 (Washington, 
DC, 1988), 82.

	25	 Ibid., 184.
	26	 Arthur Krock, “In the Nation: By Any Other Name, It’s Still War,” New York Times, June 

10, 1965, 34.

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025


Chester Pach

458

that he considered neither wise nor winnable. The president was so embit-
tered that he angrily referred to such columnists as “whores.”27

Johnson was even more concerned about television coverage of the war. 
Vietnam was the United States’ first television war, the first time that a major-
ity of the American people relied primarily on TV for news about US troops in 
battle. Polls showed that the public considered TV the most believable news 
medium. It inspired such trust because of its ability to transmit experience. 
A newspaper or magazine could recount a search-and-destroy mission; TV 
could show the courage of soldiers or the fears of displaced villagers. Johnson 
worried about the emotional power of television film reports and the simpli-
fication inherent in stories that were usually no longer than three minutes.

A story in August 1965 from Câ ̉m Nê confirmed the president’s appre-
hensions. Morley Safer accompanied a battalion of US marines on a 
search-and-destroy mission in Câ ̉m Nê, a village south of Đà Na ̆ ̃ng that 
was supposed to be an enemy stronghold. The marines encountered some 
sniper fire, but they found only old men, women, and children when they 
entered Câ ̉m Nê. According to Safer, an officer said the battalion had 
orders to level the village. What made Safer’s story sensational was film of 
one marine using a cigarette lighter and another a flamethrower to burn 
down thatched huts as terrified peasants watched in disbelief. “Today’s 
operation is the frustration of Vietnam in miniature,” Safer asserted as he 
closed his report. “There is little doubt that American firepower can win a 
military victory here. But to a Vietnamese peasant whose home means a 
lifetime of backbreaking labor, it will take more than presidential promises 
to convince him that we are on his side.”28

Johnson was infuriated. He telephoned Frank Stanton, the president of 
CBS, and began the conversation by asking, “Are you trying to fuck me?”29 
The president thought that Safer must be a communist, but investigations 
could find no more damning information than that the reporter was a 
Canadian. Sylvester pressed CBS to replace Safer with an American reporter 
who could provide more sympathetic coverage, but CBS resisted.

Safer’s Câ ̉m Nê report created a furor, but it also raised fundamental ques-
tions about US military operations. Some administration officials recognized 
that there would be more stories like Safer’s as long as US forces burned 

	27	 Robert Dallek, Flawed Giant: Lyndon Johnson and His Times, 1971–1973 (New York, 
1998), 288.

	28	 Report by Morley Safer, CBS, August 5, 1965, TV6412.2, Museum of Broadcast 
Communications, Chicago, Illinois.

	29	 Quoted in David Halberstam, The Powers That Be (New York, 1979), 683.

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025


The US News Media and Vietnam

459

villages. A new directive from the Military Assistance Command, Vietnam 
(MACV) required greater restraint in future operations in civilian areas. The 
marines even tried to make amends by returning to Cẩm Nê and rebuilding 
the village, a story that Safer covered. Administration officials, however, still 
worried about what they called the information problem and how to deal 
with “fighting out in the open” in “a new kind of twilight war.”30 So, too, did 
the president, who fretted about how negative reporting like Safer’s or hostile 
columnists might influence public support for his Vietnam policies. While 
there was no immediate problem, Johnson predicted that difficulties could 
arise if the war lasted more than a year.

Another sensational challenge to US war policies occurred when Harrison 
Salisbury, the assistant managing editor of the New York Times, became the 
first journalist from a major Western news organization to report from North 
Vietnam. Salisbury’s first dispatch from behind enemy lines appeared on the 
front page of the Times as well as in dozens of other US and international news-
papers on December 26, 1966. Twenty additional articles followed during the 
next three weeks. The main reason that his reports attracted wide attention was 
because they challenged the Johnson administration’s assertions that the bomb-
ing of the North was effective and that it damaged, with few exceptions, only 
military targets. The “ground-level reality” along Route 1, a major road that ran 
south from Hanoi, and an adjacent railway showed that heavy US bombing had 
not disrupted the movement of people and supplies. At Nam Điṇh, Salisbury 
found no military targets, yet “block after block of utter devastation.”31

These assertions as well as others about civilian casualties caused an 
uproar. Critics who doubted the accuracy or effectiveness of the bombing 
found validation in Salisbury’s on-the-ground observations. The Pentagon 
replied with a statement that US planes struck only military targets, although 
it was “impossible to avoid all damage to civilian areas.”32 Salisbury faced 
fierce criticism from other journalists for belatedly revealing that he had 
relied on a North Vietnamese propaganda pamphlet for casualty figures. 
Yet this source was more reliable than Salisbury’s critics ever imagined. The 
pamphlet, like Salisbury, failed to mention that there were indeed military 
targets in Nam Điṇh, including a power plant and petroleum storage facil-
ity. A secret CIA study, however, confirmed the accuracy of the pamphlet’s 

	30	 FRUS, 1964–1968, vol. III, Vietnam, June–December 1965 (Washington, DC, 1996), 322–5.
	31	 “US Raids Batter 2 Towns; Supply Route Is Little Hurt,” New York Times, December 26, 

1966, 1.
	32	 “Washington Concedes Bombs Hit Civilian Areas in North Vietnam,” New York Times, 

December 27, 1966, 1.

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025


Chester Pach

460

statistics about damage to residential areas and civilian casualties.33 Critics 
deprecated Salisbury as a mouthpiece for Hanoi, but even Philip Goulding, 
the deputy assistant secretary of defense for public affairs, conceded that his 
reporting had damaged administration credibility.

Salisbury’s and Safer’s critical stories were exceptional. More common 
during 1965–6 were reports about US success in Vietnam. Television journal-
ists often emphasized the bravery of American troops and their superior fire-
power. News magazines also provided upbeat assessments. Even the most 
liberal of the three major news magazines, Newsweek, supported Johnson’s 
decision to fight in Vietnam. US News & World Report offered the most con-
servative perspectives, emphasizing the need to halt the spread of commu-
nism in Southeast Asia and maintaining that the greatest obstacle to victory 
was White House restraint in the use of force. Television and print journalists 
commonly referred to “our” troops, ships, and planes and often called the 
enemy the “Communists” or the “Reds.”

Even though Johnson and his aides complained frequently about hos-
tile reporting, there were many journalists who supported US policies in 
Vietnam. While Lippmann decried Johnson’s “messianic megalomania,” 
Alsop applauded the president’s “drive and imagination.”34 On television, 
there was little room for commentary on network newscasts because of the 
prevailing standards of objective journalism, including fairness, impartiality, 
and balance. News anchors, however, did occasionally express their personal 
views and usually favored administration policies. For example, ABC anchor 
Howard K. Smith hosted a special, prime-time broadcast in July 1966 and 
declared, “It is entirely good what we’re doing in Vietnam.”35

Johnson, however, did not find balance or diversity in such commen-
tary or in the news media’s reporting of the war. He seemed to notice 
only those stories that showed US difficulties in battle or problems in 
pacification. “On NBC today it was all about what we are doing wrong,” 
Johnson declared in December 1965. “The Viet Cong atrocities never get  

	33	 “Analysis of North Vietnamese Propaganda Regarding Nam Dinh,” February 27, 1967, 
Document No. CIA-RDP78S02149R000200060003-0, CIA Freedom of Information Act 
Reading Room, www.cia.gov/readingroom/docs/CIA-RDP78S02149R000200060003-0​
.pdf; Annessa Stagner, “From behind Enemy Lines: Harrison Salisbury, the Vietnamese 
Enemy, and Wartime Reporting during the Vietnam War,” Master’s Thesis (Ohio 
University, 2008), 86.

	34	 Walter Lippmann, “Manila Madness,” Washington Post, November 17, 1966, A23; Joseph 
Alsop, “Credit Where Due,” Washington Post, January 14, 1966, A17.

	35	 Chester Pach, Jr., “The War on Television: TV News, the Johnson Administration, and 
Vietnam,” in Marilyn B. Young and Robert Buzzanco (eds.), A Companion to the Vietnam 
War (Malden, MA, 2006), 452–3.

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025 Published online by Cambridge University Press

http://www.cia.gov/readingroom/docs/CIA-RDP78S02149R000200060003-0​.pdf
http://www.cia.gov/readingroom/docs/CIA-RDP78S02149R000200060003-0​.pdf
https://doi.org/10.1017/9781316225264.025


The US News Media and Vietnam

461

publicized.”36 Yet the ABC and CBS newscasts that evening included stories 
about an enemy “terrorist” attack on US troops in Saigon.37 Johnson’s denun-
ciations of the news media became increasingly vituperative. In March 1967, 
LBJ made the fantastic claim that CBS and NBC were “controlled by the 
Viet Cong.”38 The president also charged that NBC and the New York Times 
were “committed to an editorial policy of making us surrender.”39

Progress or Stalemate?

Johnson’s concern about media reporting became more urgent as the news 
from Vietnam grew bleaker in mid-1967. In July, NBC’s Howard Tuckner 
filed a discouraging report from Cẩm Nê, the location of Safer’s sensational 
story two years earlier. The South Vietnamese government had decided to 
destroy the village rather than defend it and moved its residents to a desolate 
“peace hamlet,” which one US worker described as a “concentration camp.” 
There were frequent stories about fierce fighting and heavy US losses near 
the demilitarized zone. Then Quint’s and Apple’s stories described the war 
as a stalemate. Also in late summer, Time abruptly shifted its perspective on 
the war when editor-in-chief Hedley Donovan ordered his staff to abandon 
its role of “cheerleader” for administration policy. The result was a series of 
articles about a deadlocked but increasingly deadly war.40

Once more, the president and his aides blamed hostile and antagonistic 
reporters for bleak news about the war. After the publication of the New York 
Times’s stalemate story, the president charged that Apple was a communist. 
Leonard Marks, the director of the US Information Agency, did not make 
such extreme allegations but informed Johnson that during a recent trip 
to Vietnam he had found that reporters had brought to their assignments 
“built-in doubts and reservations” and were searching “for the critical story 
which might lead to a Pulitzer Prize.”41 Such comments reinforced the pres-
ident’s conviction that the hostility of the news media was an important 

	36	 FRUS, 1964–1968, vol. III, 644–5.
	37	 Comments by Peter Jennings, ABC, and Walter Cronkite, CBS, December 17, 1965, 

A20, DODWNS, NARA.
	38	 Notes, “Dinner at Home of Sen. Henry Jackson,” March 10, 1967, folder 1, box 4, Papers 

of Dan Rather, Howard Gottlieb Archival Research Center, Boston University, Boston, 
Massachusetts.

	39	 Notes, president’s meeting with Australian broadcast group, September 20, 1967, 
Folder “Sept. 1967–Meetings with Correspondents,” box 3, Meeting Notes File, LBJL.

	40	 James Landers, The Weekly War: Newsmagazines and Vietnam (Columbia, MO, 2004), 179–80.
	41	 Memo, Marks to Johnson, July 13, 1967, vol. 34 [1 of 2], box 17, Memos to President, 

National Security File, LBJL.

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025


Chester Pach

462

reason for sagging poll numbers. As Johnson had anticipated, public opinion 
became a problem as the war claimed lives and treasure at an increasing rate, 
yet with no end in sight. By August, polls showed that only one-third of the 
American people supported the president’s handling of the war. With public 
discontent so strong and an election year approaching, Johnson knew he had 
to reclaim public support. The result was a new public relations effort called 
the Progress Campaign.

Johnson urged his aides to “get a better story to the American people.”42 
With the help of a new Vietnam Information Group, the administration 
leaked reports about progress in the war to friendly journalists and prepared 
upbeat speeches for sympathetic members of Congress. “We have got to sell 
our product to the American people,” Johnson declared.43 The president did 
just that. He met with business leaders, educators, and union officials and 
was emphatic and insistent in denying that the war was a stalemate. At a 
televised news conference in November, he affirmed with words and ges-
tures that the prospects for success in the war were rising. A few days later, 
General William Westmoreland, the commander of US forces in Vietnam, 
added his voice to the chorus of optimism while delivering a speech at the 
National Press Club in Washington, DC, in which he asserted that “we have 
reached an important point when the end begins to come into view.”44 The 
news media gave these high-profile presentations a good deal of favorable 
coverage. US News & World Report ran two articles in the same issue, one 
from Washington – “Vietnam: War Tide Turning to US”– and another from 
Saigon, “The Coin Has Flipped to Our Side.”45 Such stories were important 
because the president believed that “the main front of the war was here in the 
United States.”46

There were also challenges in the news media to the president’s assurances 
of progress. In a rare editorial, Life magazine advocated a bombing pause, 
arguing that it would recoup domestic and international support for the 
administration’s “glaringly unsuccessful” war policies.47 Heavy fighting at 
Đăk Tô, which claimed more US lives than any previous battle, got extensive 

	42	 FRUS, 1964–1968, vol. V, Vietnam, 1967 (Washington, DC, 2002), 1032.
	43	 Ibid., 860.
	44	 Chester Pach, “‘We Need to Get a Better Story to the American People’: LBJ, the 

Progress Campaign, and the Vietnam War on Television,” in Osgood and Frank (eds.), 
Selling War in the Media Age, 186.

	45	 Clarence R. Wyatt, Paper Soldiers: The American Press and the Vietnam War (New York, 
1993), 179.

	46	 FRUS, 1964–1968, vol. V, 1052.
	47	 Life, October 20, 1967, 4.

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025


The US News Media and Vietnam

463

and sometimes skeptical coverage. “It was a hard fight,” ABC’s Ed Needham 
observed in closing his report. “It hardly seemed worth it.”48 CBS aired John 
Laurence’s poignant story about a skirmish near Hội An that claimed the life 
of a young American soldier with red hair and freckles. “There are a hundred 
platoons fighting a hundred small battles in nameless hamlets like this every 
week of the war,” Laurence said. “They are called firefights. And in the grand 
strategy of things, this firefight had little meaning for anyone but the red-
headed kid who was killed here.”49 Laurence used the death of an unnamed 
soldier to show that the war no longer served any useful purpose.

By the end of 1967, the Progress Campaign had achieved some success. 
Polls showed that 50 percent of Americans thought US forces were making 
progress in the war compared to only 33 percent five months earlier. The 
discontent with Johnson’s Vietnam policies had also diminished, although 
critics still outnumbered supporters by a margin of 11 percentage points, 49 
percent to 38 percent (with the remainder undecided). These improvements 
had occurred because the Progress Campaign had raised expectations of good 
news from Vietnam. Then came the Tet Offensive.

“What the Hell Is Going On?”

Tet became the war’s “big story,” in the apt phrase of Peter Braestrup, a 
Vietnam correspondent for the Washington Post. Fighting occurred almost 
everywhere – in major cities and rural hamlets from the demilitarized zone 
to the Mekong Delta. Attacks occurred on the US Embassy grounds and the 
South Vietnamese presidential palace. The war reporters could not possibly 
cover almost simultaneous attacks in more than 150 locations. They concen-
trated on the big battles that lasted the longest – the siege of the US base at 
Khe Sanh and the savage street fighting in Huê.́ The news media showed the 
war as it never had before – as stunning, brazen, ghastly, unpredictable vio-
lence on an unprecedented scale that overwhelmed all of South Vietnam. In 
Saigon, there were tanks in the streets, tactical airstrikes in residential neigh-
borhoods, and civilians caught in deadly crossfire. On all three television 
networks there were disturbing scenes of correspondents or the members of 
their crews becoming casualties of the fighting they covered.

The most spectacular – and horrifying – image of the Tet Offensive was the 
summary execution of an NLF prisoner by the chief of the South Vietnamese 

48  Report by Ed Needham, ABC, November 24, 1967, A123, DODWNS, NARA.
49  Report by John Laurence, CBS, October 26, 1967, A118, DODWNS, NARA.

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025


Chester Pach

464

National Police, General Nguyêñ Ngọc Loan. NBC and ABC showed film of 
the shooting on their evening newscasts. Many more people, however, saw 
Eddie Adams’s photo of the moment of the death, which appeared on the 
front pages of newspapers around the world and became one of the most 
reproduced images in history. NBC’s John Chancellor called the execution 
“rough justice on a Saigon street.”50 In contrast, Johnson’s national security 
advisor, Walt W. Rostow, thought that Loan might be “one of the heroes of 
the battle thus far.”51 This powerful image of death became a convenient sym-
bol that both critics and supporters of the war used to justify their positions.

The Progress Campaign became an early casualty of the Tet Offensive. 
The New York Times editorialized that the attacks “throw doubt on recent 
official American claims of progress.” Newsweek chided the Johnson adminis-
tration for not providing “a realistic assessment of the situation in Vietnam.”52 
Johnson tried to rebut these criticisms by telling White House correspon-
dents that the enemy had failed to achieve its principal goal of igniting a pop-
ular uprising against the Saigon government. Such confident assertions had 
limited effect. ABC’s Joseph C. Harsch bluntly declared that the Tet Offensive 
was “the exact opposite of what American leaders have for months been lead-
ing us to expect.” CBS’s Robert Schakne captured the prevailing mood of 
shock and uncertainty. “For Americans in South Vietnam,” he asserted, “the 
world turned upside down in the past week.”53

Walter Cronkite was also bewildered by the first reports of the Tet 
Offensive. “What the hell is going on?” he asked in disbelief. “I thought we 
were winning the war.”54 Cronkite went to Vietnam to make his own assess-
ment, and he presented his conclusions in a special, prime-time broadcast in 
late February 1968. At the end of the program, he made a radical departure 
from his familiar role of impartial newscaster, hoping that his reputation as 
“the most trusted man in America” would make viewers willing to listen to 
his personal commentary at this critical moment. He explained that the fright-
ful casualties, extensive destruction, and a staggering increase in refugees had 

	50	 Report by John Chancellor, NBC, February 1, 1968, A132, DODWNS, NARA.
	51	 Memo, Rostow to president, February 8, 1968, vol. 60 [2 of 2], box 28, Memos to 

President, National Security File, LBJL.
	52	 Wyatt, Paper Soldiers, 187.
	53	 Chester Pach, Jr., “Tet on TV: US Nightly News Reporting and Presidential Policy 

Making,” in Carole Fink, Philipp Gassert, and Detlef Junker (eds.), 1968: The World 
Transformed (New York, 1998), 69–70.

	54	 Chester Pach, Jr., “And That’s the Way It Was: The Vietnam War on the Network 
Nightly News,” in David Farber (ed.), The Sixties: From Memory to History (Chapel Hill, 
NC, 1994), 108.

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025


The US News Media and Vietnam

465

not altered the pattern of the war. “To say that we are mired in stalemate 
seems the only realistic, yet unsatisfactory, conclusion,” he declared. While it 
was difficult for Cronkite to determine who had won and who had lost, there 
was one clear casualty, the credibility of the president and his top military and 
political aides. “We have been too often disappointed by the optimism of the 
American leaders, both in Vietnam and Washington, to have faith any lon-
ger in the silver linings they find in the darkest clouds,” Cronkite asserted.55 
Johnson brooded over the broadcast. “If I’ve lost Cronkite,” he despaired, 
“I’ve lost the American people.”56

The coverage of Tet, like earlier reporting of the war, generated contro-
versy. One of the most prominent critics was Peter Braestrup, who argued 
in his encyclopedic analysis of the Tet Offensive that the news media got 
the “big story” wrong. “Essentially, the dominant themes of the words and 
film from Vietnam … added up to a portrait of defeat” for the United States 
and South Vietnam, Braestrup argued, even though historians “have con-
cluded that the Tet offensive resulted in a severe military-political setback 
for Hanoi.”57 Braestrup anticipated by more than three decades the analysis 
of historian Lien-Hang T. Nguyen, who found that Hanoi’s bold bid for deci-
sive victory in 1968 had disastrous effects on North Vietnamese military and 
political strategy.58 Journalists in February 1968 lacked the information and 
perspective of historians who wrote years later, but the best, like Cronkite, 
recognized that the enemy had suffered enormous losses, while still inflicting 
sharp blows on the perceptions of power in Saigon and Washington. What 
is striking is how closely Cronkite’s analysis resembled official US analyses, 
which emphasized the vulnerability of even the most secure locations in 
urban centers and the damage to rural pacification programs. For Cronkite, 
just as for most US officials in Saigon and Washington, the Tet Offensive had 
changed the war.

Johnson, too, criticized the coverage of Tet. In his memoirs, he deplored 
“the emotional and exaggerated reporting” that conveyed the impression 
“that we must have suffered a defeat.”59 On the day after he announced that 

	55	 Who, What, When, Where, Why: Report from Vietnam by Walter Cronkite, CBS, February 
27, 1968, A596, Paley Center for Media, New York.

	56	 Interview of George E. Christian by the author, August 25, 1999, Austin, TX.
	57	 Peter Braestrup, Big Story: How the American Press and Television Reported and Interpreted 

the Crisis of Tet 1968 in Vietnam and Washington, 2 vols. (Boulder, 1977), I, 705.
	58	 Lien-Hang T. Nguyen, Hanoi’s War: An International History of the War for Peace in 

Vietnam (Chapel Hill, NC, 2012), 148–9.
	59	 Lyndon Baines Johnson, The Vantage Point: Perspectives on the Presidency, 1963–1969 (New 

York, 1971), 384.

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025


Chester Pach

466

he would not seek another term as president, he kept a previously scheduled 
commitment to deliver a speech to the National Association of Broadcasters. 
No one, he declared, could be sure how televised scenes of fighting in 
Vietnam had affected public support for his administration’s policies, which 
then stood, according to the latest poll, at only 26 percent. He wondered 
aloud what influence television news, had it existed, might have had during 
earlier wars. Still, the president left no doubt that he believed that TV was 
responsible for the deep discontent with his war policies.

“Our Worst Enemy Seems to Be the Press”

In its June 27, 1969, issue, Life magazine published photographs of the 242 
Americans in uniform who had died during one week of fighting in Vietnam, 
the week that included the recent Memorial Day holiday. The weekly com-
bat figures were part of the ritual of reporting the war. MACV provided no 

Figure 21.1  CBS News anchor Walter Cronkite covers the aftermath of the Tet Offensive 
for the special Report from Vietnam (1968).
Source: CBS Photo Archive / Contributor / CBS / Getty Images.

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025


The US News Media and Vietnam

467

specific figures about losses in individual battles, characterizing them only as 
light, moderate, or heavy. Instead, it released weekly casualty reports. Each 
Thursday TV anchors read the figures on the evening newscasts, usually 
providing no additional information. According to the Life article, numbers 
were no longer enough. At a time when the war had claimed a total of 36,000 
American lives and took 242 more in a single week, “we must pause to look 
into their faces.”60 The article affected NBC news anchor David Brinkley, who 
departed from the usual recitation of numbers on the NBC evening news-
cast – the Huntley–Brinkley Report – only a few days later. Brinkley explained 
that, though the casualties “come out in the form of numbers, each one of 
them was a man, most of them quite young, each with hopes he will never 
realize, each with family and friends who will never see him alive again.”61 
Two weeks earlier, President Nixon had announced the withdrawal of 25,000 
US troops from the war, the first step in what he called Vietnamization, or 
transferring combat responsibility to the ARVN. The troop withdrawal was 
also a way to mitigate public discontent with the war and the high weekly 
death tolls as Nixon searched for a way to win the peace, if not the war.

In his quest for what he eventually called peace with honor, Nixon con-
sidered the news media major antagonists. Like Johnson, he believed that 
journalists were out to “get” him. His allegations, however, were more vitu-
perative and his methods for dealing with media opposition more vindic-
tive. While House aides maintained lists of journalists arranged according 
to their friendliness or hostility. One compilation included only three televi-
sion reporters in the category of “Generally for Us” while classifying twelve 
as “Generally Against” the administration.62 These lists and the daily news 
summaries that aides prepared persuaded Nixon that a “solid majority” of 
journalists wanted “to bring us down.”63 Nixon encouraged assistants to retal-
iate against individual journalists by cutting off their access to White House 
sources or complain to news organizations about unfair stories. He even 
threatened to use the powers of the Federal Communications Commission 
to intimidate the networks.

	60	 Life, June 27, 1969, 20.
	61	 Comment by David Brinkley, NBC, June 26, 1969, #446227, Vanderbilt Television 

News Archive, https://tvnews.vanderbilt.edu.
	62	 Chester Pach, “From Vietnam to Iraq: The First Television War and Its Legacies,” in 

Lawrence Sondhaus and A. James Fuller (eds.), America, War, and Power: Defining the 
State, 1775–2005 (New York, 2007), 133.

	63	 Chester Pach, “‘Our Worst Enemy Seems to Be the Press’: TV News, the Nixon 
Administration, and US Troop Withdrawal from Vietnam, 1969–1973,” Diplomatic 
History 34 (June 2010), 556.

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025 Published online by Cambridge University Press

https://tvnews.vanderbilt.edu
https://doi.org/10.1017/9781316225264.025


Chester Pach

468

By the time he became president, Nixon thought that television mat-
tered more than newspapers or magazines in influencing public opinion on 
Vietnam. His administration made several efforts to stoke popular discon-
tent with TV news coverage as a way of deflecting discontent about the war 
from the White House to the networks. The most prominent figure in these 
antimedia campaigns was Vice President Spiro T. Agnew, who denounced 
network executives in November 1969 as “a tiny, enclosed fraternity” who 
deliberately skewed the news against the administration.64 Agnew attracted 
considerable attention because of his flamboyant rhetoric and affection for 
alliteration, as in his notorious description of Nixon’s critics as “nattering 
nabobs of negativism.” Nixon, however, was always dissatisfied with the 
results of his aides’ efforts to bludgeon the news media into more favorable 
coverage of his Vietnam policies. He was upset, for example, with the news 
stories about the dispatch of US ground troops into Cambodia in April 1970. 
The president considered the Cambodian operation a “bold move” that 
showed the strength of his leadership. He complained that the news media 
dwelled instead on the campus protests against what seemed a dangerous 
enlargement of the war and the failure to locate the North Vietnamese com-
mand center, which was supposedly the main reason for sending US forces 
into Cambodia.

The animosity between the Nixon administration and the news media 
boiled over during Lam Sơn 719, a joint US–South Vietnamese military 
operation in Laos in March 1971 to cut the Hồ Chí Minh Trail and destroy 
North Vietnamese supply bases. Restrictions on air transportation kept 
many reporters stranded in rear staging areas. US commanders cited the 
dangers of enemy anti-aircraft fire. Reporters, who had braved hostile fire 
in many combat zones, wondered if US and South Vietnamese command-
ers were trying to keep them from covering the fighting. Nixon was anxious 
about a major test of Vietnamization since the ARVN was providing all 
the ground troops. He was adamant that “the operation cannot come out 
as a defeat.”65 The film of wounded and weary South Vietnamese soldiers 
returning from battle areas on US helicopters after meeting heavy resistance 
certainly looked like a defeat on the network newscasts. “There wasn’t any-
thing orderly or planned about getting these men out,” NBC correspon-
dent Phil Brady, a former US marine, asserted. “They were overrun and 

	64	 Transcript, Agnew speech, November 13, 1969, “American Rhetoric Top 100 Speeches,” 
www.americanrhetoric.com/speeches/spiroagnewtvnewscoverage.htm.

	65	 Robert Dallek, Nixon and Kissinger: Partners in Power (New York, 2007), 258.

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025 Published online by Cambridge University Press

http://www.americanrhetoric.com/speeches/spiroagnewtvnewscoverage.htm
https://doi.org/10.1017/9781316225264.025


The US News Media and Vietnam

469

defeated.”66  Nixon was so furious that he charged that reporters wanted 
“the operation to fail since they oppose it and predicted it would fail.”67 
After Lam Sơn 719 ended, ABC devoted more than half of its evening news-
cast on April 1 to a discussion among its four main Vietnam reporters who 
criticized the Nixon administration for obstructing the news coverage of 
the Laos operation and trying to discredit their reporting about the ARVN’s 
poor performance. “We’ve been lied to so many times that you begin to 
suspect that no one ever tells you the truth,” correspondent Don Farmer 
declared.68 Nixon, for his part, thought that during the whole operation 
“our worst enemy seems to be the press.”69

As American troops came home from Vietnam, so did US reporters. Those 
who remained filed stories about subjects they had rarely, if ever, covered 
during the war’s early years, such as poor morale, combat refusals, and drug 
use. No story illustrated more dramatically how the experience of Vietnam 
had changed the US Army than Gary Shepard’s film report for the CBS 
Evening News about a unit of the 1st Cavalry that smoked marijuana from the 
barrel of a shotgun they called Ralph. As the soldiers inhaled, a squad leader 
named Vito acknowledged that the film might get them all “busted,” but 
then nonchalantly said, “I don’t care.”70 By 1972, US ground combat troops 
had withdrawn, but the fighting continued between Vietnamese. CBS’s Bob 
Simon captured the agony of a war that had gone on far too long in a report 
about fighting in Quảng Tri ̣ province during the Easter Offensive in 1972. 
In the aftermath of battle, refugees became casualties when their vehicle 
struck a mine. The film showed children and babies scattered on the ground, 
“some … dead, some … not dead.” Simon wrapped up his story by declar-
ing that there would be more fighting “and more words – words spoken by 
generals, journalists, politicians. But here on Route 1, it’s difficult to imagine 
what those words can be. There’s nothing left to say about this war. There’s 
just nothing left to say.”71

Nixon did have more to say about Vietnam and the reporting of the war. 
He charged that journalists had “a vested interest in seeing the United States 

	67	 OVAL 459–2 and 459–4, February 27, 1971, White House Tapes, RNL.
	68	 Report by Don Farmer, Howard Tuckner, Jim Giggans, and Steve Bell, April 1, 1971, 

tape 4256, WHCAVC, RNL.
	69	 William M. Hammond, Public Affairs: The Military and the Media, 1968–1973 (Washington, 

DC, 1996), 460.
	70	 Report by Shepard, CBS, November 13, 1970, CBS News, Vietnam, 5 vols. (Fox Video, 

1994), vol. V, America Pulls Back.
	71	 Report by Simon, CBS, April 28, 1972, tape 5334, WHCAVC, RNL.

	66	 Report by Brady, NBC, March 18, 1971, tape 4246, White House Communications 
Agency Videotape Collection (1968–1974) [hereafter cited as WHCAVC], RNL.

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025


Chester Pach

470

lose the war” and were “doing their desperate best to report all the bad news 
and to downplay all the good news.” Journalists had their own fears. Cronkite, 
for example, declared in a speech, “Many of us see clear indication on the part 
of this administration of a grand conspiracy to destroy the credibility of the 
press.” What Halberstam had called years earlier “the war within the war” 
continued until the last American troops left Vietnam.72

Conclusion

That “war within the war” has had enduring legacies. Some commentators, 
such as Robert Elegant, who covered Vietnam for the Los Angeles Times, 
blamed hostile media coverage for turning US success on the battlefield in 
Vietnam into defeat by undermining popular support for the war effort.73 So 
deeply embedded in popular memory is this belief in subversive reporting 
that an article in the Washington Post written fifty years after the Tet Offensive 
posed the question, “Did the News Media, Led by Walter Cronkite, Lose the 
War in Vietnam?”74 Some military leaders indeed thought that Cronkite and 
his colleagues had snatched defeat from the jaws of victory. In subsequent 
conflicts in Grenada, Panama, Iraq, and Afghanistan, they limited access of 
reporters to troops and battle zones.

Yet the media coverage of Vietnam was hardly as skewed, slanted, or sen-
sational as many critics allege. The American people experienced Vietnam as 
they had no previous conflict because television brought the war into their 
living rooms. Some of those film reports angered, outraged, and horrified 
individual viewers, but we can only speculate about the overall effects on the 
US public of TV news coverage or, for that matter, newspaper or magazine 
journalism. There is no detailed polling data that shows viewer or reader reac-
tion to news reporting of Vietnam. In the absence of such systematic infor-
mation, New Yorker critic Michael Arlen, who coined the term “living-room 
war,” suggested that television news programs may have “banalized” the war 
– making it seem “ordinary or remote” – by presenting a “stylized, generally 
distanced overview of a disjointed conflict” that usually failed to capture “any 
of the blood and gore, or even the pain of combat.” “It’s fascinating to me 

	72	 Pach, “‘Our Worst Enemy Seems to Be the Press,’” 564–5.
	73	 Robert Elegant, “How to Lose a War,” Encounter 57 (August 1981), 73–90.
	74	 Joel Achenbach, “Did the News Media, Led by Walter Cronkite, Lose the War in 

Vietnam?” Washington Post, May 25, 2018, www.washingtonpost.com/national/
did-the-news-media-led-by-walter-cronkite-lose-the-war-in-vietnam/2018/05/25/
a5b3e098-495e-11e8-827e-190efaf1f1ee_story.html.

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025 Published online by Cambridge University Press

http://www.washingtonpost.com/national/did-the-news-media-led-by-walter-cronkite-lose-the-war-in-vietnam/2018/05/25/a5b3e098-495e-11e8-827e-190efaf1f1ee_story.html
http://www.washingtonpost.com/national/did-the-news-media-led-by-walter-cronkite-lose-the-war-in-vietnam/2018/05/25/a5b3e098-495e-11e8-827e-190efaf1f1ee_story.html
http://www.washingtonpost.com/national/did-the-news-media-led-by-walter-cronkite-lose-the-war-in-vietnam/2018/05/25/a5b3e098-495e-11e8-827e-190efaf1f1ee_story.html
https://doi.org/10.1017/9781316225264.025


The US News Media and Vietnam

471

how misremembered Vietnam is,” Arlen recollected, “especially as far as the 
role that media played, that television played.”75

If there is disagreement about the public reaction, there is no doubt that 
news reports from Vietnam unsettled high officials in the Kennedy, Johnson, 
and Nixon administrations and led to persistent efforts to dismiss or disparage 
the stories in the newspapers or on the evening news. The reason that White 
House officials disliked what they read on front pages or saw on TV screens 
was not that the reporters in Vietnam were “too close to the story,” out to 
“get” the president, or determined to “stick the knife right in our groin.” 
Instead, what rankled presidents and their aides were stories about the hard 
realities, high costs, and inconvenient truths of a controversial war. The 
efforts of Kennedy, Johnson, and Nixon to discredit the reporting of the tele-
vision networks, prominent columnists, and correspondents for the nation’s 
leading newspapers established precedents, created arguments, and provided 
examples that a later generation of government officials used in 21st-century 
battles over “fake news.” Like so much of the US experience in Vietnam, the 
disputes over the reporting of the war remain part of the present, even as they 
recede further into the past.

	75	 “Michael Arlen: When the Pictures Go Live in the ‘Living Room War,’” Los Angeles 
Times, February 3, 1991, www.latimes.com/archives/la-xpm-1991-02-03-op-1040-
story.html; Michael J. Arlen, “The Air: The Falklands, Vietnam, and Our Collective 
Memory,” New Yorker 68 (August 16, 1982), 70–5; Michael J. Arlen, Living-Room War 
(New York, 1982).

https://doi.org/10.1017/9781316225264.025 Published online by Cambridge University Press

http://www.latimes.com/archives/la-xpm-1991-02-03-op-1040-story.html
http://www.latimes.com/archives/la-xpm-1991-02-03-op-1040-story.html
https://doi.org/10.1017/9781316225264.025

