
6 Decolonising the Media: Press
and Politics in Revolutionary
Dar es Salaam

Around the turn of 1966, there was a new addition to the radical
literature available in Dar es Salaam’s bookshops and bookstalls:
a slim pamphlet entitled The African Journalist, authored by Kwame
Nkrumah. SamKajunjumele, whowe encountered in his failed attempt
to stand for election in 1965 at the end of Chapter 1, wrote a short
preface in his capacity as the president of the Tanganyika Institute of
Journalists. He declared Nkrumah’s work to be an ‘inspiring message’
not just to journalists, but ‘to all African peoples, young and old, men
and women, who are engaged in a struggle for Liberation, Defence and
Reconstruction of Africa’. Kajunjumele concluded that the pamphlet
would ‘sharpen your vigilance and political consciousness and
embolden you with courage to meet the challenges of international
imperialist conspiracies which undermine our efforts to unite and
create a Continental Union Government for Africa’.1 Kajunjumele, as
we saw, was closely associated with China’s propaganda activities in
Dar es Salaam, not least as the editor of Vigilance Africa. China likely
funded the booklet’s publication.2

The pamphlet reproduced Nkrumah’s address to a Conference of
African Journalists, held in Accra in 1963. His speech set out a radical
blueprint for the role of the press in postcolonial Africa. A former
journalist himself, Nkrumah first attacked the premise of a capitalist
press. Journalists who worked for privately owned media houses, he
argued, were beholden to the commercial interests of their employers.
Then he moved on to what African newspapers should be. ‘Just as in
the capitalist countries the press represents and carries out the purpose
of capitalism, so in Revolutionary Africa, our Revolutionary African

1 B. Sam Kajunjumele, ‘Preface’ to Kwame Nkrumah, The African Journalist (Dar
es Salaam: Tanzania Publishers, n.d. [1965–66]). I am grateful to James Brennan
for sharing a copy of this pamphlet with me.

2 In addition to Kajunjumele’s role in its production, the pamphlet was issued as
‘Vigilance Publications Booklet No.1’, thereby resembling Vigilance Africa.

203

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007


press must present and carry out our revolutionary purpose’, Nkrumah
exhorted. Channelling concepts of a socialist press first propounded by
Lenin, he declared that the newspaper should be ‘a collective organiser,
a collective instrument of mobilisation and a collective educator –

a weapon, first and foremost, to over-throw colonialism and imperial-
ism, and to assist total African independence and unity’.3

What sort of press did an African socialist state require? How ‘free’
could it be?What did such ‘freedom’ even entail? These were questions
which preoccupied journalists, intellectuals, and politicians in Dar es
Salaam. Their responses are the subject of this chapter. As the interven-
tions by Kajunjumele and Nkrumah indicate, the implications of these
answers extended beyond the printed word. They spoke to the funda-
mental challenges of the struggle against ‘neoimperialism’, asNkrumah
put it. African stakeholders advocated a press which contributed to the
building of nation-states and fostering continental unity. Nkrumah’s
words captured the feeling that independent Africa needed not simply
to take control of its own press, but to comprehensively reconsider the
role which the media played in society. However, some saw this
rethinking as nothing more than an ideological gloss to justify the
muzzling of the press. Nkrumah himself drew criticism for introducing
repressive censorship laws, banning dissenting newspapers, and creat-
ing a state monopoly on the press.4 In revolutionary Dar es Salaam,
these questions were bound up in the international networks of the
city’s political economy of information, as the involvement of
Kajunjumele and his Chinese associates in the publication of
Nkrumah’s speech demonstrated.

Social scientists at the time had much to say about these matters, too.
But their analyses of the African press suffer from serious defects.
Western communications specialists, operating through in-vogue mod-
ernisation paradigms, connected the growth of the ThirdWorld’s media
with socio-economic development. Inflected with Cold War liberalism,
this literature held dear to concepts of the ‘freedom of the press’, associ-
ated with democratic government and the rise of a free-market capitalist

3 Kwame Nkrumah, ‘Africa’s New Type of Journalists: The Torch Bearers’, in
W. M. Sulemana-Sibidow (ed.), The African Journalist (Winneba: Kwame
Nkrumah Ideological Institute, 1964), 5, 7. I am grateful to Jeffrey Ahlman for
sharing a copy of this book with me.

4 Jennifer Hasty, The Press and Political Culture in Ghana (Bloomington: Indiana
University Press, 2005), 34.

204 Decolonising the Media

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007


economy. It argued that this freedom had been extinguished in inde-
pendent Africa, when an energetic late colonial press was inevitably
brought into the repressive orbit of the one-party state and then put to
work as an instrument of regime propaganda.5 Many African intellec-
tuals responded by arguing that the ‘freedom of the press’ was mere
ideological camouflage for the dissemination of ‘imperialist’ propaganda
via private newspapers. They advocated a state-owned press that would
be able to bring about the genuine decolonisation of Africa’s media and
contribute to the nation-building cause. By the late 1970s, this had
crystallised into a media ideology known as ‘development’ or ‘develop-
mental’ journalism.6 Yet both these positions failed to capture the
nuanced realities of the politics of the African press after independence.
They are better understood as normative world views regarding com-
munications which framed debates, but were confounded by political
realities, especially given the international circles inwhich the newspaper
business operated in Dar es Salaam.

The recent boom in interest among historians in newspapers in
Africa has tended towards a focus on the colonial era, rather than the
press after independence.7 This is despite historians frequently turning
to newspapers as a key source in light of the spotty nature of the
postcolonial archive in Africa.8 Indeed, newspapers have already fea-
tured prominently in the footnotes of preceding chapters, providing
transcripts of official speeches and snippets of information. But we
have also heard a lot from newspapermen themselves, who shaped

5 Rosalynde Ainslie, The Press in Africa: Communications Past and Present
(London: Victor Gollancz, 1966); William A. Hachten, Muffled Drums: The
News Media in Africa (Ames: Iowa State University Press, 1971); Dennis
L. Wilcox, Mass Media in Black Africa: Philosophy and Control (New York:
Praeger, 1975); Frank Barton, The Press of Africa: Persecution and Perseverance
(New York: Africana, 1979); Gunilla L. Faringer, Press Freedom in Africa
(New York: Praeger, 1991); Louise M. Bourgault, Mass Media in Sub-Saharan
Africa (Bloomington: Indiana University Press, 1995); Festus Eribo and
William Jong-Ebot (eds.), Press Freedom and Communication in Africa
(Trenton, NJ: Africa World Press, 1997).

6 For Tanzania, see Nkwabi Ng’wanakilala, Mass Communication and
Development of Socialism in Tanzania (Dar es Salaam: Tanzania Publishing
House, 1981); Haji Konde, Press Freedom in Tanzania (Arusha: East African
Publications, 1984).

7 See especially Derek R. Peterson, Emma Hunter, and Stephanie Newell (eds.),
African Print Cultures: Newspapers and Their Publics in the Twentieth Century
(Ann Arbor: University of Michigan Press, 2016).

8 On newspapers as a source in Africa history, see Ellis, ‘Writing Histories’, 15–18.

Decolonising the Media 205

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007


debate about ujamaa at home and weighed in on the global stories of
the day via editorial columns or feature articles. Newspapers did not
simply reflect the opinion of the party or the government. Editors and
writers were active participants in the city’s revolutionary political
landscape. They intervened on questions of international diplomacy
and the affairs of liberation movements. Sometimes, as this chapter
shows, these interventions impressed neither foreign officials in Dar es
Salaam nor the top level of the Tanzanian government, including
President Nyerere himself.

By the mid-1970s, Tanzania’s media was essentially in the hands of
the TANU party-state. Just as in the case of the youth movements
explored in the previous chapter, the party came to monopolise
a particular aspect of Tanzanian political life. Yet the path towards
a pared-down newspaper sector under tight control of the party-state
was not a straight one. After setting out the contours of Dar es Salaam’s
media landscape, this chapter turns to the running battle between the
party-owned Nationalist and the independent Standard. This brought
together disputes about foreign capital, Africanisation, and Cold War
and anti-imperial agendas, which were all channelled into a debate
about the ‘freedom of the press’. Through a study of the short-lived,
yet explosive experiment which followed the nationalisation of the
Standard, the chapter then highlights how debate shifted towards the
tension between the demands of the ujamaa revolution at home and
a more cosmopolitan socialist internationalism.

Making News in a Cold War City

In the late 1960s, most residents of Dar es Salaam received news about
the world over the airwaves. One survey found that three-quarters of
the city’s inhabitants listened to the radio on a daily basis.9 Prior to
independence, foreign services such as Radio Cairo had provided an
alternative feed of news and political invective to the blanched offerings
of the colonial Tanganyika Broadcasting Corporation (TBC).
However, the nation-building spirit of the post-uhuru years encour-
aged a turn towards the TBC, as an ‘African’ voice. In 1965, the
government formally conscripted national radio to its efforts. The

9 GrahamMytton, ‘The Role of the Mass Media in Nation-Building in Tanzania’,
PhD diss. (University of Manchester, 1971), 404.

206 Decolonising the Media

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007


TBC was nationalised, brought under the auspices of the Ministry of
Information, and renamed Radio Tanzania Dar es Salaam.10 Even so,
foreign broadcasts continued to provide an alternative source of news,
opinion, and entertainment to state-controlled media. The BBC was
highly regarded, especially among the elite: Nyerere half-joked that he
listened to it himself in order to find out what was going on in
Tanzania.11 The Cold War powers responded to this appetite for
radio in Africa by expanding their output. By the late 1960s, commun-
ist states were broadcasting fifty-seven hours of Swahili-language pro-
gramming per week.12

Even as the radio became the main tool for accessing news, news-
paper culture was an important marker of urban life in Dar es
Salaam.13 The most popular newspaper at the time of the Arusha
Declaration was the Swahili tabloid Ngurumo, meaning ‘Roar’ or
‘Thunder’. The newspaper had been founded in 1959 by Randhir
Thaker, the Asian owner of a local printworks. Around half of its
estimated 14,000 daily copies circulated in Dar es Salaam.14

Consisting of just a single sheet folded into four pages and costing
just ten cents, Ngurumo was a shoestring production, run by a small
number of African journalists and printed on a slow, hand-driven
letterpress. Its parlous financial situation meant it transcribed foreign
news from radio broadcasts rather than use expensive wire services.15

Ngurumo augmented its meagre revenue by accepting paid content
from foreign powers, particularly North Korea, which regularly took
out jargon-heavy supplements that ran to a dozen or more pages long

10 On the radio in Tanzania, see GrahamMytton,Mass Communication in Africa
(London: Edward Arnold, 1983), 100–101; David Wakati, ‘Radio Tanzania
Dar es Salaam’, in George Wedell (ed.), Making Broadcasting Useful: The
African Experience. The Development of Radio and Television in Africa in the
1980s (Manchester: Manchester University Press, 1986), 212–30;
Martin Sturmer, The Media History of Tanzania (Mtwara: Ndanda Mission
Press, 1998), 112–17; James R. Brennan, ‘Radio Cairo and the Decolonization
of East Africa, 1953–1964’, in Christopher J. Lee (ed.), Making a World After
Empire: The Bandung Moment and Its Political Afterlives (Athens: Ohio
University Press, 2010), 173–95. On the radio elsewhere in Africa, see Marissa
J. Moorman, Powerful Frequencies: Radio, State Power, and the Cold War in
Angola, 1931–2002 (Athens: Ohio University Press, 2019).

11 Kellas to Brinson, 30 February 1973, UKNA, FCO 26/1389/1.
12 USIA, ‘Country Programs – Africa’, 2 February 1968, LBJL, Marks Papers,

Box 18.
13 Ivaska, Cultured States, 32–33. 14 Mytton, ‘Role of the Mass Media’, 250.
15 Ibid., 240–46; Konde, Press Freedom, 41–43.

Making News in a Cold War City 207

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007


(thus sometimes increasing the length of the newspaper fourfold). As
Emily Callaci and Andrew Ivaska have shown, Ngurumo’s columnists
and correspondents were participants in a print forum in which ques-
tions of public morality and urban society sat adjacent to Swahili
poetry and gossip gleaned from the beat of Dar es Salaam’s streets.16

Although, as we have seen in previous chapters, Ngurumo was not
afraid to weigh in on international stories, it was generally more
oriented towards local issues of urban life than the high politics of the
Cold War.

The emerging work on Dar es Salaam’s postcolonial print media
mainly focuses on its consumption at the level of the street. But news-
paper stands and cafés were not the only important sites of news
discussion. In government offices, at embassy desks, and on the terrace
bars of upmarket hotels, Dar es Salaam’s political elite also perused and
debated the contents of the press. Their preference was for English,
rather than Swahili newspapers. While complaints about potholes,
noise, and dirtiness were still a perennial feature of readers’ published
letters to the editor, the English newspapers were strikingly outward-
looking, engaging in the global questions of the day. Liberation move-
ment leaders gave interviews to their journalists. Members of the
Tanzanian intelligentsia wrote long treatises on socialism and imperi-
alism as guest columnists. For the politics of the press, we must there-
fore turn to Tanzania’s two English-language newspapers, the
Nationalist and the Standard.

The Nationalist launched in April 1964. It was published by the
Mwananchi News Company, which also produced Uhuru, the party’s
Swahili newspaper. ‘This newspaper is the baby of the Tanganyika
African National Union and for that matter of the Government’, stated
the Nationalist’s inaugural issue. ‘We will speak authoritatively for
Tanganyika, but that does not prevent us making constructive sugges-
tions wherever we deem them necessary.’17 The Nationalist’s primary
purpose was the development of the postcolonial nation. On its first
anniversary in April 1965, the newspaper congratulated itself for
‘assisting in constructive nation building and wiping out imperialist
and neo-colonialist propaganda’.18 Yet at a time when the language of

16 Ivaska, Cultured States; Callaci, Street Archives.
17 Quoted in Sturmer, Media History, 108.
18 ‘We’re 1 Year Old Tomorrow’, Nationalist, 16 April 1965, 6.

208 Decolonising the Media

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007


Tanzanian high politics was beginning to shift away from the colonial
medium and towards Swahili, the decision to publish an English news-
paper also demonstrated the party’s desire to reach beyond the local
African population. Explaining the rationale behind the creation of the
Nationalist, TANU’s Publicity Department stated it would ensure that
‘the truth about our country will be disseminated to various parts of the
world’.19 President Nyerere himself took a keen interest in the news-
paper’s activities and on occasion penned unattributed editorials when
he sought to make a particular point, especially in the field of foreign
affairs.

The Standard was founded in 1930 as a colonial newspaper of
record. It was part of the Nairobi-based East African Standard
Group, which was then bought by the Lonrho multinational in 1967.
The Standard’s staff contained a large number of Europeans, including
the editors Ken Ridley (1964–67) and Brendon Grimshaw (1967–70).
The considerable space which the newspaper devoted to business
affairs and international news, plus the advertisements for high-end
hotels and foreign airlines, were indicative of its audience: an estimated
70 per cent of its readership was either Asian or European, primarily
members of Dar es Salaam’s business community.20 The Standard had
initially been opposed to TANU, but recognised the changing winds as
uhuru became imminent and was then broadly supportive of the post-
colonial government. Its criticism tended to be indirect, in calling for
caution moving forwards, rather than outright opposition to state
policy. As Ridley admitted, ‘you cannot bang the table about the
more sensitive issues’.21 He recognised that, in a state committed to
the Africanisation of its economy, an independent newspaper which
was owned and edited by foreigners like the Standard could not speak
entirely freely.

An outward-looking media required international sources of news.
Tanzanian newspapers, like their counterparts across the ThirdWorld,
could not support an expensive network of foreign correspondents.
They therefore relied on words purchased from foreign news agencies.
Tanzania’s information officials and newspaper editors were not short
for options, yet the choices were loaded with ColdWar ideological and

19 TANU Publicity Department, 11 January 1963, HIA, Bienen Papers, Box 1.
20 Haji to Mytton, 31 July 1967, Mytton Papers, ICS 115/1/2.
21 Mytton interview with K. J. N. Ridley, 26 September 1967, Mytton Papers, ICS

115/1/1.

Making News in a Cold War City 209

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007


geopolitical implications. Despite Tanzania’s general suspicion of the
Western media, Reuters, the British agency, emerged as the most popu-
lar international source. In 1965, Reuters’ Dar es Salaam correspond-
ent estimated that his firm provided up to 80 per cent of the foreign
news material to the Nationalist and the Standard. Material from the
communist agencies was less popular.22 The Standard editor said that
Reuters was essentially the only agency the newspaper used. Other
press agencies sent ‘a lot of bumf, but most of it goes in the waste-
paper basket’.23 This dependence on foreign agencies was routinely
bemoaned in the Tanzanian media. In January 1966, a Nationalist
editorial attacked Western news agencies for spreading ‘pernicious
propaganda’ to make Africans ‘the intellectual slaves of the Capitalist
press’.24 Meanwhile, the government’s efforts to create its own
Tanzanian news agency stalled.25

Just as news of distant developments arrived at Dar es Salaam’s press
offices via wire services, foreign journalists and agency stringers found
the Tanzanian capital a fertile site for information gathering. They
clustered around tables in offices on Nkrumah Street as Mondlane or
Tambo gave updates on their struggles, packed out Nyerere’s press
conferences at State House, and spent long evenings at the bars of the
Kilimanjaro and New Africa hotels. As journalists operated outside of
the official protocol that governed the activity of diplomats, many
served as informal or formal intelligence agents. Both the French and
the Portuguese identified the representative of Četeka as a key inter-
mediary between African liberation movement leaders and Eastern
Bloc diplomats in Dar es Salaam.26 We saw in Chapter 3 that the
correspondent of the East German agency, the ADN, played a similar
role with certain Tanzanian politicians. The Western powers had no
such recourse to state-owned news agencies available, but they did
utilise informal press connections. In 1973, the British high

22 James R. Brennan, ‘The Cold War Battle over Global News in East Africa:
Decolonization, the Free Flow of Information and the Media Business, 1960–
1980’, Journal of Global History, 10 (2015), 342.

23 Mytton interview with K. J. N. Ridley, 26 September 1967, Mytton Papers, ICS
115/1/1.

24 ‘Future of Our Press’, editorial, Nationalist, 22 January 1966, 4.
25 Brennan, ‘Cold War Battle’, 347.
26 General Division of Political Affairs and International Administration, MNE,

18 August 1965, AHD, MNE, PAA 527; Naudy to Information and Press
Department, MAE, 7 November 1967, CADN, 193PO/1/11 K1.

210 Decolonising the Media

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007


commissioner reported that the Reuters correspondent was ‘coopera-
tive and tries to get for us any material we require from the liberation
movements’.27 The insider knowledge provided by David Martin,
a Standard journalist, was valued especially highly by Western diplo-
mats. According to one British official, Martin had ‘excellent access to
State House’ and often brought ‘morsels of information’.28

Diplomats and foreign agents also attempted to influence the content
and outlook of the local media. They took out articles extolling the
virtues of their own societies and generous aid policies or besmirching
the reputations of their rivals. Money could buy column inches: one
Soviet correspondent remembered being instructed by the KGB rezi-
dent in Dar es Salaam to place an article in the Tanzanian press expos-
ing United States’ Peace Corps volunteers whowere allegedCIA agents.
An editor agreed to print the article without reference to the source for
1,000 shillings.29 Foreign diplomats also sought to influence journalists
directly, either at newspaper premises or in more informal locations on
Dar es Salaam’s social scene. Jenerali Ulimwengu recalled his experi-
ences as a Tanzanian journalist in the 1970s:

I would be approached by representatives of the Soviet Union, of China, of
Vietnam, of the US. They would all give me their immediate views, hoping to
influence me. . . . Every time I met the American diplomats, they would tell
me, ‘no, no, you don’t understand what we stand for.’ . . . If I wrote some-
thing that was against the Chinese, the Chinese would come and tell me,
‘that’s not true, it’s not like that.’ . . . It was a Cold War setting.30

Whether advances of this type made much of a difference is difficult to
assess. African journalists were generally less pliant than foreign obser-
vers expected. As Chapter 3 showed, the GDR’s representatives had
little to show for the time they invested in ‘publicity work’ in Dar es
Salaam. A more productive approach, as shown here, was for diplo-
mats to complain directly to the Tanzanian government about what
they felt was misleading media coverage.

27 Kellas to Brinson, 30 October 1973, UKNA, FCO 26/1389/1.
28 Wilson to Dawbarn, 10 March 1972, UKNA, FCO 31/1312/3. See also

Brennan, ‘David Martin’.
29 Ilya Dzhirkvelov, Secret Servant: My Life with the KGB and the Soviet Elite

(London: Collins, 1987), 341.
30 Interview with Jenerali Ulimwengu, Oyster Bay, Dar es Salaam,

18 August 2015.

Making News in a Cold War City 211

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007


As we have seen throughout previous chapters, the Tanzanian gov-
ernment was highly sensitive to its image in the international media.
The Western press regularly carried articles that portrayed the country
as being absorbed within the spheres of influence of the communist
powers in Africa. TheNationalist regularly rebutted these accusations.
But the government was also concerned at the aggressive tone of these
refutations, which at times only seemed to illustrate the point that the
jaundiced articles in the Western press were making about Tanzania’s
extremism. Voices within the Tanzanian state also drew attention to
the need to make a positive impression on visiting journalists. In
August 1965, an official at the Tanzanian high commission in
London wrote to the Ministry of Information in Dar es Salaam. He
conveyed complaints from British journalists that they no longer
received the same levels of cooperation when they were in Tanzania
as they previously received and were therefore being discouraged from
visiting the country.31 Once again, maintaining a balance between
staying true to Tanzania’s anti-imperialist credo and creating
a positive international image was a difficult act to pull off.

Dar es Salaam’s Newspaper Wars

The Nationalist was founded in part as a means of ensuring that
TANU’s message reached an audience beyond Tanzania. However,
this message was not always to the president’s tasting or deemed
conducive to the country’s diplomatic and development prospects. In
April 1965, the British minister of overseas development, Barbara
Castle, paid a visit to Tanzania to discuss foreign aid. She received
a warm reception. But, in a private meeting with Nyerere, Castle
complained about an article attacking British foreign policy which
had appeared in the Nationalist on the day of her arrival in Tanzania.
Nyerere told Castle that he was increasingly embarrassed by the
Nationalist.32 This was a sensitive period in Tanzania’s relations with
Britain, especially as the situation in Rhodesia continued to deteriorate.
The Western press was already awash with claims that Tanzania was
a springboard for communist penetration of Africa. As previous

31 Mwanyika to Sozigwa, 6 August 1965, TNA, 593, IT/I/609, 23.
32

‘Note of Conversations with President Nyerere’, n.d. [1965], UKNA, DO 213/
128.

212 Decolonising the Media

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007


chapters have shown, Nyerere recognised that aggressive anti-
imperialist polemics risked tarnishing Tanzania’s international respect-
ability, the credibility of its non-alignment, and its chances of securing
aid. The article’s (British) author, Richard Kisch, was expelled from the
country shortly after.33

The incident was embarrassing for Nyerere, but it was not an iso-
lated case. After its foundation in 1964, theNationalist quickly gained
a reputation as a hotbed of radicalism. The newspaper’s staff consisted
of a cosmopolitan crowd of revolutionaries with ideological horizons
that stretched from Havana to Hanoi. Its managing editor was Jimmy
Markham, a Ghanaian who had worked at Nkrumah’s Evening News
in Accra and then for the Anti-Colonial Bureau of the Asian Socialist
Conference in Rangoon.34 At least two staff members worked for
Vigilance Africa, the Chinese propaganda magazine: Sam
Kajunjumele and Kabenga Nsa Kaisi. Kajunjumele was the
Nationalist’s business manager. Nsa Kaisi had studied at a GDR
trade union school, though he was closer to China than the Eastern
Bloc. A. M. Babu, the government minister and former Chinese news
agency correspondent in Zanzibar, wrote a weekly column under the
pseudonym ‘Pressman’. The Portuguese suspected that theNationalist
received financial help from the Chinese embassy: there is no evidence
that this was the case, but the belief reflected just how pro-Beijing the
newspaper was.35 Finally, the Nationalist was closely associated with
Oscar Kambona.36 Together, these figures ensured a stream of anti-
imperialist articles that attacked the United States, Britain, and their

33 Emma Hunter, ‘British Tanzaphilia, 1961–1972’, MA diss. (University of
Cambridge, 2004), 45–47. Babu told an American official that Kisch got in
a heated argument about his bill in the Canton Restaurant, was taken to the
police station, and then said that no-one could throw him out of Tanzania
because he had influential friends. This proved the final straw for Nyerere.
Memcon (Babu, Phillips), enclosed in Strong to State Dept, 22 June 1965,
NARA, RG 59, SNF 1964–66, POL 1; Mytton interview with Belle Harris,
10 July 1968, Mytton Papers, ICS 115/1/4.

34 Gerard McCann, ‘Where Was the Afro in Afro-Asian Solidarity? Africa’s
“Bandung Moment” in 1950s Asia’, Journal of World History, 30 (2019), 89–
123.

35 General Division of Political Affairs and International Administration, MNE,
18 March 1965, TT, PIDE, SC, SR, 856/61, NT 3078, 139.

36 Bienen, Tanzania, 210.

Dar es Salaam’s Newspaper Wars 213

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007


allies and called out misleading reporting about Tanzania in Western
newspapers.

By late 1965, Nyerere decided that theNationalist needed reining in.
He invited Benjamin Mkapa, a Makerere graduate and young civil
servant at the Ministry of Foreign Affairs, to a meeting at the presi-
dent’s beachfront house. Nyerere explained that he was unhappy with
the management of theNationalist and wanted Mkapa to take over as
editor. Mkapa protested that he had no experience in journalism. This
would not be a problem, Nyerere responded: he would arrange an
apprenticeship at the Daily Mirror, a left-leaning British tabloid –

ironically via the help of Barbara Castle, whose complaints about the
Nationalist had helped to trigger this reorientation. This allowed
Mkapa to spend five months training in Britain in preparation for his
new role.37 Mkapa assured an American diplomat that he had ended
‘the virulent, anti-Western hyperbole of his predecessor’ and would
‘pursue a more truly non-aligned policy less dependent on communist
propaganda handouts’.38 Nsa Kaisi, who remained at the newspaper,
complained to the East Germans that these changes had been encour-
aged by conservative members of the government, who considered the
newspaper ‘more Vietnamese than the Vietnamese’.39 Even so, an
expatriate tutor at Kivukoni College told a researcher that Nyerere
and other government ministers were still concerned about the
Nationalist’s interventions on international matters and when it was
‘rude to other countries’.40 Mkapa himself privately wished for
a ‘leftist’ newspaper in Tanzania, which would take away the charge
that the Nationalist was too ‘bourgeois’, even as its politics continued
to be more radical than the government.41

For all its criticism of Western neo-imperialism, the Nationalist
reserved its sharpest invective for its direct competitor, the Standard.
This took three interconnected lines of attack. First, the Standard was
deemed a colonial relic, which had been hostile to TANU and the
independence struggle until the late 1950s, when it finally

37 Mkapa, My Life, 53–54.
38 Burns to State Dept, 4 June 1966, NARA, RG 59, SNF 1964–66, Box 428, PPB

TANZAN.
39 Scholz, 23 August 1966, BA-B, SAPMO, DY 30/98139, 330–32.
40 Mytton interview with Belle Harris, 10 July 1968, Mytton Papers, ICS 115/1/4.
41 Mytton interview with Benjamin Mkapa, 3 November 1967, Mytton Papers,

ICS 115/1/4.

214 Decolonising the Media

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007


acknowledged the changing winds. Second, the Standard was owned
by foreign capitalists and therefore served as an expression of their
vested class interests. Third, the Standard was the vehicle for imperial-
ist intrigue, which relayed the subversive lies of Western newspapers
about Tanzania to a local audience in order to stir up trouble. Babu’s
‘Pressman’ column was originally conceived as a space for exposing,
condemning, and dismantling such mendacious stories in the ‘imperi-
alist’ press.42 In June 1966, the Nationalist picked up on calls in
parliament for legal action to be taken against the Standard, arguing
that ‘some newspapers selling in Tanzania remain in the throes of
a colonial hangover. . . . They still think of news in the same way as
they reported the sundowner gossip during colonial days.’43 The
Nationalist alleged that the Standard had failed to accept the changing
responsibilities of a newspaper in independent Africa and instead con-
tinued to serve as a mouthpiece for its capitalist owners and their
imperialist allies.

An example of this confrontation came in the aftermath of the
appearance of a magazine entitled Revolution in Africa in Dar es
Salaam in March 1965. It claimed to have been published in Albania
and had an unmistakably pro-Chinese editorial line. ‘If anyone should
be in doubt about the extent of the Communist effort to subvert Africa’,
commented the Standard, ‘we would recommend the first edition of
a booklet entitled “Revolution in Africa”’.44 But on closer inspection,
something did not seem quite right. At a time when China was growing
closer to Tanzania, the magazine’s articles seemed intended to stir up
discontent and uncertainty inside the country. It described African
socialism as ‘a clumsy attempt to rationalize the primitive mumbo-
jumbo of a backward Africa that still dances to the colonialist tune’.
Another article speculated that ‘Babu and his enlightened cadres are
now poised to capture control of the united front in Tanzania just as
they did in Zanzibar.’45 These were apparently efforts to stain China’s
reputation in Africa. TheNationalist therefore seized on the Standard’s
decision to reprint extracts from the magazine as evidence of its imperi-
alist sympathies. ‘If anyone should be in doubt as to who the agents of

42 [A. M. Babu], ‘Pressman’s Commentary’, Nationalist, 19 November 1965, 4.
43 ‘The Press in Tanzania’, editorial, Nationalist, 23 June 1966, 4.
44 ‘First Edition’, editorial, Standard, 24 March 1965, 4.
45 See copy of Revolution Africa at the CIA Electronic Reading Room, cia.gov/

library/readingroom/docs/CIA-RDP78-02646R000500180002-2.pdf.

Dar es Salaam’s Newspaper Wars 215

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007


subversion in Africa, and in particular Tanzania, they can find out from
those who reproduce and disseminate sedition under false colours’, it
stated, mimicking its rival’s wording.46 Meanwhile, the Chinese
embassy stated that Revolution in Africawas an ‘out-and-out forgery’,
attributed it to an imperialist plot, and praised the TANU press for its
‘helpful’ exposure.47 The magazine’s origins remained a mystery. Cold
War ‘black literature’ thus became co-opted into Dar es Salaam’s
newspaper wars.

Politics aside, the Nationalist’s confrontational stance towards the
Standard was sharpened by commercial rivalry. A survey carried out
in 1967 found that the Standard sold 16,000 copies per day against
the Nationalist’s claimed 7,000 copies.48 In part, this was
a consequence of the Nationalist’s editorial line. Both the Standard
and the Nationalist were competing for a similar target market, the
city’s anglophone business community, which was unlikely to have
taken kindly to theNationalist’s daily harangues. The Standard, with
its coverage of international commodity markets and European polit-
ical affairs, was far more attractive. Indeed, the Standard’s editor, Ken
Ridley, said that the Nationalist served as a ‘kind of foil’ for his
newspaper. ‘We’d like to see the Nationalist keep going; it is no
competition, the reverse in fact.’49 The Nationalist’s TANU ideo-
logues gritted their teeth at their rival’s comparative success. When
an American journalist visiting Dar es Salaam in 1968 askedNsa Kaisi
about the newspaper’s circulation figures, he received a cold response.
‘If you insist on asking such questions you will no longer welcome in
Tanzania’, Nsa Kaisi said.50

Losing the competition with the Standard meant that theNationalist
was beset with financial difficulties. TANU had acknowledged that the
expense of producing an English-language newspaper was beyond the
party’s own funds and placed the newspaper inside its commercial arm,
the Mwananchi Development Corporation.51 Even so, TANU had
originally anticipated that the Nationalist would reach a circulation

46 ‘Seditious Publication’, editorial, Nationalist, 26 March 1965, 4.
47 ‘Publication Is a Forgery – Envoy’, Nationalist, 2 April 1965, 1.
48 Mytton, ‘Role of the Mass Media’, 250.
49 Mytton interview with K. J. N. Ridley, 26 September 1967, Mytton Papers, ICS

115/1/1.
50 Robert Carl Cohen, Black Crusader: A Biography of Robert Franklin Williams

(Oregon: Jorvik Press, 3rd ed., 2015), 6.
51 TANU Publicity Department, 11 January 1963, HIA, Bienen Papers, Box 1.

216 Decolonising the Media

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007


of 30,000 copies per day.52 The issue of poor sales was noted at
a meeting of TANU’s National Executive Committee in 1966, which
decided that government offices must prioritise buying the Nationalist
ahead of other newspapers.53 In 1968, the Nationalist’s printers
demanded that the party newspapers pay off their significant debts,
which essentially amounted to two-thirds of the company’s annual
revenue. Parliament hurried through extra funding to keep the TANU
newspapers afloat.54 They only survived through government subven-
tion. According to one estimate, this amounted to 7 million shillings
between 1965–66 and 1968–69, equivalent to one third of the entire
grant to Radio Tanzania. The size of these subsidies demonstrated the
significance which TANU’s leadership placed on publishing an English-
language newspaper, but at the same time represented an expensive
drain on central government resources.55

However, as Tanzania moved down a socialist path, the success of
private businesses like the Standard became a problem rather than an
asset. As TANU unleashed its strategy for socialist revolution in 1967,
the Standard’s foreign ownership and less partisan editorial line came
under renewed scrutiny. The Arusha Declaration included ‘news
media’ in its definition of ‘the major means of production and exchange
in the nation’ which were to be brought ‘under the control of the
workers and peasants’.56 When Nyerere addressed a crowd in Dar es
Salaam in February, a voice called for the Standard to be brought under
public ownership. ‘Can you edit it?’, shouted back Nyerere, highlight-
ing the shortage of experienced journalists in Tanzania at the time, but
not challenging the principle that a major newspaper should be in
Tanzanian hands.57 Although the sweeping nationalisations spared
the Standard, the new order made the newspaper stick out as
a vestige of colonial rule. These arguments came to a head soon after,
as the government tightened its control over the press.

52 Mytton thought that the real figure was much lower, at around 4,000: ‘Role of
the Mass Media’, 234, 250.

53 Minutes of the TANUNECMeeting, Dar es Salaam, 6–9 June 1966, TNA, 589,
BMC 11/02 C, 9.

54 Mytton, ‘Role of the Mass Media’, 162–68.
55 Mytton, Mass Communication, 275.
56 ‘TheArushaDeclaration: Socialism and Self-Reliance’, inNyerere, Freedom and

Socialism, 234.
57 Sturmer, Media History, 120.

Dar es Salaam’s Newspaper Wars 217

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007


The ‘Freedom of the Press’

As one African regime after another moved away from multiparty
democracy towards single-party or military rule, the question of the
‘freedom of the press’ became increasingly fraught. Colonial regimes
had not hesitated to ban publications which revealed uncomfortable
truths. By the mid-1960s, many in Africa and the West feared that
postcolonial states were exhibiting similar tendencies, outlawing news-
papers that displeased their leaders, replacing independent newspapers
with state- or party-owned titles, introducing restrictive legislation, and
generally discouraging debate via self-censorship. A normative concept
of the ‘freedom of the press’ became a yardstick by which especially
Western observers judged the success or failure of the development of
the media in Africa. This was often bound up in a Cold War theory of
modernisation, whereby the ‘freedom of the press’ was seen as accom-
panying the success of capitalist development, following Euro-
American experiences (and often overlooking the questionable degree
of ‘press freedom’ in their own historical trajectories). State-owned
newspapers, on the other hand, were believed to be little more than
propaganda organs for authoritarian governments, with comparisons
drawn with the situation in Eastern Europe.58

The Tanzanian government contended otherwise. Employing simi-
lar logic to that which justified ‘one-party democracy’, it argued that
the press could not be allowed to disrupt the country’s development
by concentrating on divisive stories about political infighting. Instead,
the press was tasked with acting as an integrating force, communicat-
ing the party’s policies and soldering together a nation. In 1967, the
director of Tanzania’s Information Services, Abdulla Riyami, wrote
that the job of African journalists as ‘patriots’was to both inform and
educate the reader. The journalist would ‘contribute towards the
nation’s unity, economic and general progress’, rather than ‘create
destructive propaganda’. He noted with alarm that ‘some journalists
have fallen into the snares of press freedom’.59 Speaking in the heated
parliamentary debates described shortly, Babu distinguished between
the people’s ‘freedom to be informed’ and the ‘freedom to publish’,

58 See for example Hachten, Muffled Drums; Wilcox, Mass Media; Barton, Press
of Africa.

59 Abdulla Riyami, ‘Role of the Press in Developing Nations’, Standard,
11 September 1967, 4.

218 Decolonising the Media

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007


which was limited to just a handful of individuals with the requisite
capital means.60 The ‘freedom’ of the reader was to be prioritised over
the ‘freedom’ of the writer or publisher. Whereas foreign- or privately
owned newspapers were believed to be instruments for imperialist or
capitalist manipulation, an Africanised, state-owned media would be
‘free’ to inform and educate. The approach taken by Tanzania later
became known as ‘development’ or ‘developmental’ journalism.61

These debates had simmered in Tanzania since independence, but
came to a boil in May 1968, when the government brought
a Newspaper Ordinance (Amendment) Bill before parliament. This
empowered the president to close down any newspaper when he or
she considered it in the public interest to do so. The bill was prompted
by the difficulties which the government had encountered in January
in attempting to shut down Ulimwengu, which was published by
Otini Kambona, the brother of Oscar. Ulimwengu had called for
people who had been arrested under preventive detention measures
to be brought to trial.62 In the context of the detentions of Oscar
Kambona’s supporters which followed the Arusha Declaration, the
government regarded this as an inappropriate, subversive interven-
tion. Announcing the subsequent ban on Ulimwengu, theNationalist
stated that while constructive criticism of the government was wel-
come in Tanzania, unconstitutional attempts to change it were not.63

However, the government possessed no legal instrument for closing
the newspaper and therefore had banned it on a spurious technicality
relating to its registration.

Introducing the Newspaper Ordinance Bill in parliament, the minis-
ter for information and tourism, Hasnu Makame, defended the new
measures as vital for national security against foreign subversion. He
argued that although freedom of speech was protected by the constitu-
tion, it could also be abused. ‘Someone can also express subversive
ideas with the intention of hindering the development of the country’,

60 ‘Newspapers: Class Tools’, Nationalist, 3 May 1968, 1, 4.
61 Onuma O. Oreh, ‘“Developmental Journalism” and Press Freedom: An African

View Point’, Gazette, 24 (1978), 36–40.
62 ‘Bring the Detainees to Trial’, Ulimwengu, 19 November 1967, quoted in Oscar

S. Kambona, Tanzania and the Rule of Law (London: African News Service, n.d.
[1970]), 13–15.

63 ‘Gov’t Won’t Tolerate Subversive Activities’, Nationalist, 5 February 1968, 8.

The ‘Freedom of the Press’ 219

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007


Makame said. ‘If such views are published and circulated in
a newspaper they can bring danger in the country.’ But parliament
received the bill with unusual hostility. Concerned about its conse-
quences for the trade union newspaper, Mfanya Kazi, Michael
Kamaliza criticised the government for not making clear the grounds
upon which the president would ban a publication.64 Lady Marion
Chesham, a European MP, told parliament that the bill ‘smells of
Fascism’. She feared for ‘the future generations of Tanzania if the
power to muzzle and kill the Press is in the hands of the Office of the
President’.65 Another MP worried that while Nyerere could be trusted
with such powers, his successors might not be so responsible.66

When the house adjourned on the evening of 2May, there was some
doubt that the bill would pass. The next day, Rashidi Kawawa made
a decisive intervention. Referring to the threat to the nation from its
imperialist ‘enemies’, the second vice-president rounded on the
Standard and its foreign owners. He noted erroneous reports recently
published in the Standard that the TPDF had acquired missiles, which
might incite a strike from Tanzania’s Portuguese enemies. ‘All [the
imperialists] are trying to achieve with this type of propaganda against
us is to justify their eventual aggression against our independence and
sovereignty’, Kawawa argued. ‘Whose freedom [of the press] is this?
Lonrho’s?’, he asked to laughter. ‘The freedom to write that Tanzania
is importingmissiles? Andwe are expected to remain quiet and let them
ruin our country, for Lonrho to say whatever it wishes about Tanzania
on our own soil, and for the Portuguese to come and bomb us? Is that
freedom?’67 Kawawa’s speech again demonstrated the extent to which
Tanzania’s support for the liberation movements and the fear of
a backlash from the white minority states of southern Africa had
become a touchstone in the shaping of domestic policy – in this case,
towards themedia. The speech rallied support for the bill, which passed
by 107 votes to 19, with 6 abstentions and 51 members absent.68

The confrontation continued in the pages of Dar es Salaam’s press.
A Standard editorial stressed that it respected the rule of parliament
and had never ‘wittingly published anything which could be termed
undesirable to the national interest’, referring back to Makame’s

64 Mytton, Mass Communication, 104–109, quotation on 106.
65 Quoted in Aminzade, Race, 168. 66 Mytton, Mass Communication, 106.
67 Quoted in Mytton, ‘Role of the Mass Media’, 211–12.
68 ‘Press Ban Bill Passed’, Standard, 4 May 1968, 1, 3.

220 Decolonising the Media

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007


speech. It asked for clarification as to what the minister hadmeant. The
newspaper likened the bill to ‘a pistol pointed at the head’.69 The
government issued a scathing response through Riyami, who claimed
that Makame had never used the word ‘undesirable’. ‘This appears to
be your own invention’, Riyami wrote, ‘or, perhaps, you have been let
down by a poor translation’. This was a not-so-thinly veiled reference
to the disjunction between the English-language (read: foreign)
Standard and the Swahili-speaking (read: Tanzanian) parliament.
‘Any responsible newspaper would understand what is “subversive”
material’, Riyami added.70 In the Nationalist, Babu’s ‘Pressman’s
Commentary’ delved into the archives to quote several pre-
independence articles in which the Standard had expressed its disap-
proval of TANU.71

These debates were not confined to parliamentary benches and
newsprint in Dar es Salaam but formed part of an international con-
versation about the media in the decolonising world. A month after
Tanzania’s Newspaper Ordinance Act was passed, journalists, news-
paper proprietors, and government representatives gathered in Nairobi
for the annual conference of the International Press Institute (IPI).
Funded by the Ford and Rockefeller foundations, the IPI ran seminars
across the decolonising world, including a training school in Kenya
which aimed to inculcate Western-style journalism practices.72 The
Nairobi meeting witnessed a collision between liberal ideas of ‘press
freedom’ and voices from the Third World who argued that these
Western principles were inappropriate in the context of developing
nations. President Jomo Kenyatta and his Zambian counterpart,
Kenneth Kaunda, both spoke in favour of the ‘freedom of the press’,
but also reminded journalists that a duty to criticise governments had
to be balanced with a responsibility to support their state-building
efforts. Other African participants expressed their concerns at unre-
stricted government intervention. Hilary Ng’weno, a Kenyan journal-
ist, warned that ‘Governments cannot be left alone to decide howmuch
freedom the Press can have. . . . We must keep poking our necks out

69 ‘Comment’, Standard, 4 May 1968, 1.
70 ‘Government Replies to Press Bill’, Standard, 11 May 1968, 4.
71 [A. M. Babu], ‘Hypocrisy Exposed’, Nationalist, 24 May 1968, 4.
72 John Jenks, ‘Crash Course: The International Press Institute and Journalism

Training in Anglophone Africa, 1963–1975’,Media History, 26 (2020), 508–21.

The ‘Freedom of the Press’ 221

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007


until we get chopped.’73 Inevitably, several participants cited
Tanzania’s new press legislation as an example of the threat to the
‘freedom of the press’ in Africa. In his own address, Riyami defended
his government’s actions. ‘Just as the Press is free to disagree with the
Government, the Government, too, is free to disagree with the Press on
any subject’, he said.74 Back in Dar es Salaam, the Nationalist reacted
angrily to the ‘audacity and arrogance’ of the conference’s participants.
It drew attention to the lack of both black Africans and communists in
Nairobi. The Nationalist renewed its calls for the total Africanisation
of the continent’s newspapers, ‘manned by Africans, edited by
Africans, managed by Africans, sold by Africans, read by Africans’.75

In this ideological climate, the days of the Lonrho-owned Standard
appeared numbered.

The shift in the Tanzanian government’s treatment of the press was
in evidence again in October, when it banned Kenya’s Nation Group of
newspapers. The decision was announced soon after the Daily Nation
published a story about unrest in Tanzania’s northern Kilimanjaro
region. Like the Standard Group, the Nation Group was under non-
African ownership – in this case the Ismaili leader, the Aga Khan. The
Daily Nation responded indignantly. ‘With newspapers censored, sup-
pressed or muzzled in so many parts of the world (Czechoslovakia and
South Africa are examples that spring easily to mind), it is sad indeed
that the bright image recorded in Nairobi four months ago has been so
quickly tarnished’, it reflected. The editorial drew on analogies that
were particularly galling for Tanzania, equating it with both its sworn
enemy in Pretoria and Soviet imperialism in the Eastern Bloc, which
had been the target of recent protests in Dar es Salaam.76 In a tit-for-tat
response, in January 1969 the Kenyan government banned the sale of
the Nationalist after the newspaper published an ‘extremely hostile’
article about student protests in Nairobi. Taking a swipe at the
Nationalist’s Marxist and Maoist revolutionaries, a Kenyan govern-
ment statement declared that it was ‘not prepared to accept lessons on
democracy’ from a newspaper ‘whose pre-occupation is with clichés
and slogans borrowed from foreign countries’.77 Accusations of

73 ‘The Role of the Press in Africa’, Daily Nation, 5 June 1968, 10.
74 ‘Our Press Is Free, Says Tanzania’, Daily Nation, 6 June 1968, 9.
75 ‘The Press of Africa’, editorial, Nationalist, 5 June 1968, 4.
76

‘Tanzania’s Ban’, editorial, Daily Nation, 21 October 1968, 6.
77 ‘Kenya Bans TANU Paper’, Standard, 1 February 1969, 1.

222 Decolonising the Media

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007


corrupting foreign influences, inflected with the politics of the Cold
War, could be marshalled in multiple directions.

These tensions stretched beyond abstract principles and government
interventions to the streets and newsprint of Dar es Salaam. The trigger
for a fresh round of attacks on the Standard was an editorial in
December 1968, in which the newspaper expressed its scepticism
about the TANU Youth League’s Operation Vijana campaign against
‘indecent dress’.78 This dissenting opinion was red rag to the news-
paper’s critics. In the Nationalist, Babu called the Standard editorial
a ‘blatant sermon in anti-Tanzanianism, racism and subversion’.79 In
January 1969, Youth League cadres marched to the Standard offices.
They shouted ‘slaughter! slaughter!’ and lit a bonfire of copies of the
newspaper. Drawing on Chinese motifs, the ‘Green Guards’ affirmed
their ‘determination to carry forward the cultural revolution right
through to the end’.80 Uhuru joined this attack, accusing the
Standard of obtaining secret information about the government’s
next economic plan by talking to officials in upmarket establishments
like the Kilimanjaro Hotel and the New Dar es Salaam Club.81 This
moment of especially acute anti-Standard militancy soon passed. But
the underlying notion of a newspaper owned and staffed by Europeans
in socialist Tanzania remained deeply problematic.

Frene Ginwala’s Standard

On 5 February 1970, the third anniversary of the Arusha Declaration,
the Standard’s front page announced that it was ‘appearing for the first
time as the official newspaper of the government of Tanzania’.82 Its
managing editor was to be directly responsible to the president alone.
A statement from Nyerere set out that,

In accordance with the Arusha Declaration, it is clearly impossible for the
largest daily newspaper in independent Tanzania to be left indefinitely in the
hands of a foreign company. In a country committed to building socialism, it

78 ‘Take Care’, editorial, Standard, 16 December 1968, 4.
79 [A. M. Babu], ‘“Standard Tanzania” versus “Operation Vijana”’, Nationalist,

20 December 1968, 4.
80 ‘Ban the “Standard”’, Nationalist, 3 January 1969, 1, 8; ‘T.Y.L. Members in

Protest at “The Standard”’, Standard, 3 January 1969, 1.
81

‘Mpaka lini?’, editorial, Uhuru, 8 January 1969, 2.
82 ‘Government Takes Over “The Standard”’, Standard, 5 February 1970, 1.

Frene Ginwala’s Standard 223

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007


is also impossible for such an influential medium to be left indefinitely in the
control of non-socialist, capitalist owners. The reasons for [the]
Government’s decision to acquire the ‘“Standard”’ are thus both nationalis-
tic and socialistic; we want Tanzanians to have control of this newspaper,
and we want those Tanzanians to be responsible for the people as a whole.

Nyerere stressed that although the Standard would be expected to
support the government’s policies, it would also be free to criticise
their implementation. The newspaper would be ‘guided by the prin-
ciple that free debate is an essential statement of true socialism’. The
Standard’s commitment was to the res publica, rather than to the
government.83

Not everyone in Dar es Salaam’s media world greeted the announce-
ment with unqualified praise.Ngurumo, now the only privately owned
Tanzanian daily, warned of the dangers to the free circulation of news.
In an editorial that made no direct reference to the Standard’s nation-
alisation, Ngurumo complained about problems caused by the lack of
knowledge about the scarcity of consumer essentials like beans or
maize. Citizens needed reliable information to make such informed
everyday choices. ‘If the freedom to be informed equally about the
news is not exercised, people will not be able to exercise their equal
freedom to choose and act, and the result will be complaints about the
government’, it argued. In other words, citizens would not be able to
make informed judgements about their leaders’ decisions if alternative
sources of news dried up.84 Here,Ngurumo adopted the ‘freedom to be
informed’ arguments which had become one plank of the TANU retort
to accusations that Tanzania did not uphold the freedom of the press.
Meanwhile, the government hinted that it was not trying to stifle all
independent newspapers in Tanzania by simultaneously lifting the ban
on the Daily Nation.85

Given the government’s acquisition of the Standard was justified on
‘nationalistic’ grounds, Nyerere’s choice of its new managing editor
seemed odd. Frene Ginwala was a 38-year-old South African ANC
member of Parsi-Indian descent. She possessed the CV of a Third
World revolutionary par excellence but had a mixed history with the
Tanzanian authorities. Following the Sharpeville massacre in 1960,

83 Julius K.Nyerere, ‘ASocialist Paper for the People’, Standard, 5 February 1970, 1.
84

‘Kujua’, editorial, Ngurumo, 11 February 1970, 1.
85 ‘Ban Lifted on Kenyan Papers’, Standard, 5 February 1970, 1.

224 Decolonising the Media

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007


Ginwala had joined Oliver Tambo in establishing the ANC’s ‘external
mission’ in exile. From Dar es Salaam, she had edited the movement’s
magazine, Spearhead. Ginwala had served on the editorial board of the
Algiers-based journalRévolution africaine andworked as a stringer for
London’s Guardian. She was also rumoured to be a member of the
South African Communist Party (SACP). However, in 1963 Ginwala
was suddenly declared persona non grata in Tanganyika, for reasons
which remain unclear.86 Her expulsion may have been linked to
a Spearhead editorial which condemned early initiatives to create
a one-party state in Tanganyika as the work of a self-entrenching
‘privileged élite’.87 By the time she returned to Dar es Salaam in
1970, her identity as an Asian in a position of authority was even
more problematic in the eyes of the TANU radicals than it had been
at the time of her departure.Moreover, the ANC’s relationshipwith the
Tanzanian government was in ruins due to its alleged connections with
Oscar Kambona’s failed coup plot, as explained in the next chapter.
Ginwala was, in her own words, ‘an identikit picture of who should
NOT be the editor of a Tanganyikan [sic] newspaper’.88

The appointment of Ginwala was therefore a surprising move from
Nyerere, particularly given the eclectic editorial team which she then
assembled using her contacts among the international socialist world.
In London, she recruited Richard Gott, a British national who had
written on revolutionary movements in Latin America, to the position
of foreign editor. Other members of staff included Iain Christie, who
developed a close relationship with FRELIMO’s leadership; TonyHall,
another ANC supporter; Rod Prince, the former editor of the British
pacifist magazine Peace News; and Philip Ochieng, a talented and
outspoken young Kenyan columnist.89 The international composition
of the staff reflected Dar es Salaam’s reputation as a mecca of revolu-
tion. Yet it was also at odds with the nationalist vein that ran through
Tanzanian politics at the time. In parliament, one MP complained that

86 Sturmer, Media History, 120–22; Ginwala’s testimony in Hilda Bernstein, The
Rift: The Exile Experience of South Africans (London: Jonathan Cape, 1994),
9–11.

87 Frene Ginwala, ‘No Party State?’, Spearhead, February 1963, 3. I am grateful to
Chambi Chachage for bringing this article to my attention.

88 Bernstein, Rift, 11.
89 Trevor Grundy, ‘Frene Ginwala, the Lenin Supplement, and the StormDrains of

History’, 15 August 2017, politicsweb.co.za/opinion/frene-ginwala-the-lenin-
supplement-and-the-storm-d.

Frene Ginwala’s Standard 225

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007


Ginwala had overlooked the local ‘youth’ in composing her team and
questioned whether ‘this woman has a Tanzanian heart’.90 But, as
Nyerere had previously pointed out, there remained a serious shortage
of trained manpower in the journalism sector in Tanzania.

Ginwala immediately signalled her intention to meet Nyerere’s call
for the Standard to be critical of his government where it failed to meet
its own standards. On 13 February, it broke the alarming story about
the detention of Cornelius Ogunsanwo, a Nigerian doctoral student at
the London School of Economics. Ogunsanwo had been conducting
research on Chinese activity in Tanzania when he was imprisoned
without trial for thirty-nine days. After his release, Ogunsanwo gave
an interview to the Standard, in which he described the ‘animalistic and
inhumane’ conditions inside the prison and gave details of a number of
other inmates detained for political reasons, including many foreign
nationals.91 The Standard’s sister paper, the Sunday News, presented
this incident as indicative of a broader malaise. ‘There is today an
atmosphere of fear and intimidation which prevents people from rais-
ing and exposing illegal actions’, it remarked. It also instructed people
to draw attention to such abuses of power when they encountered
them. ‘If the people allow themselves to be intimidated, and by their
silence act as if they are living in a police state, they will run the danger
of creating one.’92 Another Standard editorial was explicitly supportive
of China, but criticised the ‘air of secrecy’ which surrounded its activ-
ities in Tanzania.93 The incident showed Ginwala’s willingness to
speak out on particularly controversial issues, such as the detention
of political prisoners and Tanzania’s relationship with China. The
latter point was particularly sensitive, given Ginwala shared the ANC
and SACP’s preferences for Moscow over Beijing.

The Standard’s critique of imperialism was apiece with the line taken
in TANU’s newspapers. Both Ginwala’s Standard and Mkapa’s
Nationalist were engaged with global affairs and ideological debates
about socialism. Yet the Nationalist’s priority, as its name suggested,
was nation-building. In contrast, many of the Standard’s foreign staff
considered themselves as international revolutionaries. The newspaper’s

90 Bwenda, 29 July 1970, Hansard (Tanzania), 21st meeting, col. 2425.
91 ‘Political Prisoners’ Row’, Standard, 13 February 1970, 1.
92 ‘Abuse of Power’, editorial, Sunday News, 15 February 1970, 4.
93 Alan Hutchison, China’s African Revolution (London: Hutchinson, 1975),

186–87.

226 Decolonising the Media

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007


offices were cluttered with Marxist texts and propaganda. Andy
Chande, a Tanzanian Asian businessman who remained on the board
of the newspaper after its nationalisation, recalled that to celebrate the
centenary of Lenin’s birth in April 1970, the Standard published
a supplement so bulky that it was ‘jettisoned into the gutters of the
city’ by delivery boys struggling under the weight of paper, causing
a blockage in Dar es Salaam’s storm drains.94 Ginwala and Gott imme-
diately sought to diversify the Standard’s news sources, in spite of finan-
cial constraints.95 Ginwala took communist news from the New China
News Agency and the Soviet Union’s Tass, while Gott made use of
Cuba’s Prensa Latina and the Liberation News Service, a Harlem-
based underground agency which connected the American New Left
into global circuits of counterculture and revolution.96

The Standard’s sharp, anti-Western tone predictably caused con-
frontations with diplomatic representations in Dar es Salaam. It was
a government, rather than a party newspaper, even if the distinction
between the two institutions was increasingly blurred. For this reason,
it was much harder for state officials to distance themselves from
arguments made in the Standard than comments emanating from
TANU organs like the Youth League or Nationalist. In
November 1970, the Standard published two articles by Walter
Rodney, a lecturer at UDSM, in which the Guyanese academic extolled
the kidnapping of diplomats and the hijacking of civilian aircraft as
a form of revolutionary violence.97 The British high commissioner,
Horace Phillips, responded by asking the Ministry of Foreign Affairs
what place such articles had in a government newspaper.98 His note
was leaked to Ginwala, who replied through an editorial in the Sunday
News. This accused Phillips of ‘gross interference’ in Tanzania’s
internal affairs and suggested that the letter was part of a British

94 J. K. Chande, A Knight in Africa: Journey from Bukene (Manotick: Penumbra,
2005), 141–42.

95 Riyami to Ginwala, 27 February 1970, TNA, 593, IS/P/120/6.
96 Sturmer,Media History, 124; Blake Slonecker, A New Dawn for the New Left:

Liberation News Service, Montague Farm, and the Long Sixties (New York:
Palgrave Macmillan, 2012).

97 Walter Rodney, ‘Revolutionary Violence: An Answer to Oppression’, Standard,
5 November 1970, 4; ‘Revolutionary Action – Way to Justice’, Standard,
6 November 1970, 4, 9.

98 Phillips to Katikaza, 5 and 6 November 1970, enclosed in Phillips to FCO,
9 November 1970, UKNA, FCO 31/700/12.

Frene Ginwala’s Standard 227

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007


attempt to distract attention from London’s plans to sell arms to South
Africa.99 At a diplomatic reception, she told Phillips that the editorial
was an attempt to establish her right to publish as she wished. Phillips
then raised this conversation with Nyerere himself. The president, he
noted, ‘raised his eyebrows in incredulity’ and stressed that the matter
would have no impact on Tanzania’s relations with Britain.100 Other
Western states lodged complaints with the Tanzanian government. The
West German embassy identified that a number of articles were essen-
tially identical to the GDR’s propaganda handouts.101 The American
ambassador described editorials in the Standard as ‘indistinguishable
in tone, content, and general animus fromwhat might have appeared in
Moscow and Peking’.102

Just as Nyerere had previously warned the TANUYouth League and
the Nationalist journalists against unnecessary provocation, he now
moved to clamp down on the Standard’s editorial line. In June 1971,
Nyerere summoned local newspaper and radio editors to State House,
where he lectured them over their ‘inaccurate’ reporting. In a tone
which recalled his Argue Don’t Shout pamphlet, discussed in the previ-
ous chapter, the president ridiculed the media’s excessive use of terms
like ‘imperialism’, ‘stooge’, and ‘puppet’. This ‘nonsense’, he said, was
‘becoming something of a disease in Tanzania’, so much so that he was
getting ‘afraid to use the word “imperialism” once in a two hour
question and answer session, because it will be presented with such
headlines that the people will imagine I talk about nothing else’.103 The
American ambassador noted that this intervention came after
a Standard editorial had misrepresented Nyerere’s views on ongoing
negotiations over peace in Vietnam, by describing the talks as
Washington’s ‘search for an honourable, but cowardly, retreat’.
According to JoanWicken, Nyerere’s personal assistant and occasional
source of information for the American embassy, the president had
rebuked Ginwala the day after the story’s publication.104 Again, where

99 ‘Interference’, editorial, Sunday News, 8 November 1970, 4.
100 Phillips to FCO, 14 November 1970, UKNA, FCO 31/700/32.
101 Roberts, ‘Press’, 164.
102 Ross to State Dept, 30 March 1971, NARA, RG 59, SNF 1970–73, Box 2619,

POL TANZAN-US.
103 ‘Weigh Your Words – Nyerere’, Nationalist, 14 June 1971, 1, 5.
104 Ross to State Dept, 13 May 1971, NARA, RG 59, SNF 1970–73, Box 2619,

POL TANZAN-US.

228 Decolonising the Media

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007


Tanzania’s anti-imperialism strayed into antagonistic territory,
Nyerere prioritised good relations with foreign powers.

The pressure on Ginwala from above was accompanied by discon-
tent from within her newspaper’s staff. The editorial staff were divided
by their own squabbles as much as united by their revolutionary
socialism – ‘packed with political and ideological nitroglycerine’, as
Chande put it.105 Trevor Grundy, another expatriate journalist,
described Ginwala herself as ‘a pin-less hand grenade in a sari’. The
Sino-Soviet split played out in microcosm in the Standard newsroom.
Ginwala, a member of the ANC, which had close relations with
Moscow, clashed with Gott, who sided with the Third World radical-
ism ofMao and Castro. One heated confrontation ended with Ginwala
allegedly shouting at Gott, ‘[y]ou get your politics from Peking and
your arrogance from Winchester’, referring to his somewhat unprole-
tarian private education in Britain.106 Ginwala’s ANC membership
also caused rifts in Dar es Salaam’s world of revolutionary politics.
The PAC, the ANC’s rival in the South African liberation struggle,
protested about the lack of coverage they received in the Standard.
This followed complaints from Potlako Leballo, the PAC’s leader and
the chief state witness in the treason trial in 1970, that Ginwala had
sought to ‘destroy him’ by supplying evidence to the defence
lawyers.107 These tensions were entwined with racial friction between
Ginwala’s predominantly non-black editorial board and the Standard’s
African journalists. A group of staff members found Ginwala’s attitude
towards African employees patronising. They called for the full
Tanzanianisation of the newspaper.108

The radical ‘Guidelines’ issued by TANU in February 1971 provided
a political framework throughwhich these grievances gained expression.
As explained in the following chapter, the Guidelines (Mwongozo)
encouraged workers to challenge managers who abused their power,
which unintentionally led to a series of strikes and lockouts. These
developments were not confined to factory floors. At the Standard, the
staff formed a ‘Worker’s Council’ and accused Ginwala of various
charges, including racialism. The workers aired these complaints during

105 Chande, Knight in Africa, 141. 106 Grundy, ‘Frene Ginwala’.
107 ‘Leballo a Key to State Case’, Standard, 29 December 1970, 1, 5; Ross to State

Dept, 18 August 1970, NARA, RG 59, SNF 1970–73, Box 2618, POL 23
TANZAN. For more on the trial, see Chapter 7.

108 Konde, Press Freedom, 60.

Frene Ginwala’s Standard 229

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007


a marathon meeting, which lasted three days, including the whole of
a weekday night. Reuters’ correspondent in Dar es Salaam reported that
Gott sided with the Africans present, while brandishing a copy ofMao’s
Little Red Book.109 The Standard ran an editorial about these ‘some-
times acrimonious and bitter’ internal debates. ‘Newspapers do not
normally publicise their internal activities’, it noted. ‘But we are not
living in normal times.’ Ginwala was not mentioned by name and the
debate was spun in a positive light, as an example of Mwongozo in
action.110 Nonetheless, the episode demonstrated how Ginwala no
longer commanded the confidence of her own workers. In particular,
the tension between Ginwala and Gott reached breaking point. Both
appear to have approached Nyerere to complain about the other.
Nyerere responded by informing Gott, Hall, and Prince that they
would have to leave the country within a month.111

Having already lost the respect of her team, Ginwala finally
exhausted Nyerere’s confidence. The breaking point came when the
Standard imperilled Tanzania’s attempts to build international solida-
rities against Idi Amin, who seized power in Uganda in January 1971.
Among Nyerere’s few allies in this situation was Gaafar Nimeiry, the
president of Sudan, whose own rule was in a precarious state. On
19 July, Nimeiry’s government was briefly toppled from power in
Sudan in a left-wing coup. After being relieved by loyal troops,
Nimeiry carried out a violent purge of the Sudanese Communist
Party. Shortly afterwards, a Standard editorial accused Nimeiry of
a ‘senseless witch hunt of people whose only crime is to share an
ideologywith countries like the Soviet Union andChina’. It condemned
him for practicing ‘a formof ideological intolerancewhich in Africa has
been hitherto the preserve ofMr. Vorster andMr. Houphouet-Boigny’,
the Ivorian leader who had entered into a diplomatic ‘dialogue’ with
South Africa.112 Unbeknown to Ginwala, the editorial was published
shortly before Nimeiry was scheduled to visit Tanzania. While Nyerere
could not have approved of the bloody purges in Sudan, geopolitical
circumstancesmeant that he turned a blind eye. The new government in

109 Moore to general manager, 14 March 1971, Reuters Archive, CRF, Box 157.
110 Editorial, Standard, 14March 1971, 1; see also Konde, Press Freedom, 60–62.
111 Barton, Press of Africa, 122; Philip Ochieng, I Accuse the Press: An Insider’s

View of Media and Politics in Africa (Nairobi: Initiatives, 1992), 129–31.
112 Editorial, Standard, 29 July 1971, 1.

230 Decolonising the Media

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007


Uganda threatened both Sudan and Tanzania, which were among the
few African states not to recognise Amin’s regime.113 Ginwala, Gott,
and the other foreign editorial staff were immediately relieved of their
jobs. SammyMdee, a Tanzanian who had led the anti-Ginwala faction
among the Standard staff, was appointed as the new editor.114 Once
again, Nyerere showed that foreign policy was a delicate matter. He
had previously intervened directly in the press when he deemed its
attacks on the West counterproductive. When Ginwala and Gott
unwittingly placed their ideological solidarities ahead of questions of
national security, Nyerere concluded that the experiment could go on
no longer.115

Ginwala’s turn at the helm of the Standard lasted less than eighteen
months but serves as a window onto dynamics in Tanzanian political
society which stretched beyond the media sphere. Nyerere sought to
harness Dar es Salaam’s cosmopolitan revolutionary energy to the
decolonisation of the Tanzanian media, but the plan backfired. The
socialist credentials of Ginwala and her fellow expatriates could not be
questioned, yet they remained outsiders in the eyes of Tanzanians who
prioritised the accelerated Africanisation of institutions like a state-
owned newspaper. The paradox of a nationalised newspaper run by
foreigners, whose interests did not necessarily line up with those of the
state, collapsed under the weight of its contradictions. Inside the news-
room, racial, personal, and ideological tensions created rifts among the
staff. Outside of it, the Standard’s internationalist Marxism rubbed up
against Tanzania’s geopolitical priorities, as the ujamaa revolution
took on a more defensive outlook.

Inward Turns

The end of Ginwala’s reign at the Standardmarked a decisive moment
in the inward turn of the Tanzanian media. Less than a year after she
lost her job, the newspaper ceased to exist. As party and state became

113 David Martin, ‘Nyerere Dismisses an Editor’, Guardian, 2 August 1971, 3.
114 ‘Tanzanian Editor Takes Over at “The Standard”’, Sunday News,

1 August 1971, 1.
115 David Martin, long a Nyerere confidant, was himself deported in March 1974

after a series of articles and broadcast appearances in which he criticised Amin,
during a short-lived window when Nyerere was trying to build bridges with
Kampala. Moore to managing director, 1 April 1974, Reuters Archive, CRF,
Box 157B.

Inward Turns 231

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007


more closely aligned, the duplication of news in the Nationalist and the
Standardwas deemed awaste of resources. InApril 1972, the government
merged the two newspapers to form the Daily News, which became the
sole English-language newspaper published in Tanzania. Benjamin
Mkapa was named as the new managing editor. A party-based Press
Council, headed by TANU’s director of information, oversaw this recon-
figured media arrangement. Echoing both Lenin’s conception of the press
and Nkrumah’s speech from 1965, the first edition of theDaily News set
out that in a socialist country, the press must act as a ‘collective mobiliser,
collective educator, collective inspirer and an instrument for the dissem-
ination of socialist ideas. . . . Like all true revolutionary activities, such
a task for the press begs of no liberalism.’116

But the ‘dissemination of socialist ideas’ increasingly meant the
dissemination of a particular type of socialist ideas: ujamaa. The revo-
lutionaryMarxism of some of those Africanswho remained on the staff
of the government newspaper after the departure of Ginwala and the
creation of the Daily News jarred with the regime’s ideological mes-
sage. Philip Ochieng’s radicalism proved too much for this new order.
After he made a wholesale defence of Marxist-Leninist ‘vanguardism’

in the Daily News, Mkapa and the Press Council made clear that
Ochieng’s presence was no longer welcome at the newspaper. He
resigned in January 1973 and then went to study in the GDR.117

Another young journalist, Jenerali Ulimwengu, joined the Daily
News shortly after graduating from UDSM and initially shared
a column with Ochieng. Two years later, he was also pushed out.
‘The reason I was removed was because I was perceived as not being
totally compliant with the party line, maybe seen to be a bit too
radical’, Ulimwengu reflected. ‘I was working with people who criti-
cised the government too much, too often. It was quite tense.’118

Over time, the party line came to predominate, aggravated by the
potential for instability brought about by external danger and then
economic crisis. Local news about ujamaa villages or regional commis-
sioners took priority over international stories.119Mkapa acknowledged

116 Editorial, Daily News, 26 April 1972, 4.
117 Ochieng, I Accuse the Press, 162; see his ‘Why Karl Marx Is Relevant’, Sunday

News, 14 January 1973, 4, 12.
118 Interview with Jenerali Ulimwengu, Oyster Bay, Dar es Salaam,

18 August 2015.
119 Phillips to Brinson, 21 July 1972, UKNA, FCO 26/1042/1.

232 Decolonising the Media

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007


that theDaily News contained ‘less controversial coverage regarding the
implementation of policy’. Instead, criticism came byway of highlighting
themistakes of individuals.120 That is not to say that theDailyNewswas
devoid of any kind of debate about government policy, but the critique
that remained tended towards the same limitations as those found
among social scientists at the university: increasingly abstract discussions
reflective of a rarefied political atmosphere. The radical journalists who
had been attracted by the sense of possibilities in the Tanzanian revolu-
tion were disappointed by the post-Ginwala media. Ochieng lamented
that ‘as the party became more stymied and the government hardened’,
the ‘good apparatchiks’ who edited the Daily News sought ‘more and
more to conform’.121

These more doctrinaire positions held that the media’s principal role
was to assist in the goal of socialist development and nation-building.
Taking a Marxist perspective, they argued that the idea of the ‘freedom
of the press’was amirage. According to one Tanzanian communications
scholar, it was ‘utterly impossible anywhere in our world today’ for
newspapers to be ‘free from ideological ties and control’ since the press
‘not only promotes ideology but it is also to be part of it’.122 These
Tanzanian debates and practices prefigured broader arguments about
the role and nature of the media in the Third World in the 1970s. The
New World Information and Communications Order (NWICO), the
media’s corollary of the better known New International Economic
Order, represented a fightback from the Third World against what
they considered to be the ‘imperialism’ of global communications net-
works. The NWICO’s advocates rejected the hegemonic influence of
international media houses, especially Western news agencies, which
inculcated the developing world with neocolonial mentalities. It called
for an end to unrestricted ‘flows’ of information, which, much like free
markets, perpetuated the dependency of the ThirdWorld. In their place,
the NWICO proposed a more equitable system which revolved around
regional coordination bodies and nationally sourced information.123

Tanzania was an active participant in these conversations, which
represented an internationalisation of attitudes to the media that had

120 Mkapa, My Life, 68. 121 Ochieng, I Accuse the Press, 146.
122 Ng’wanakilala, Mass Communication, 19.
123 Vanessa Freije, ‘“The Emancipation of Media”: Latin American Advocacy for

a New International Information Order in the 1970s’, Journal of Global
History, 14 (2019), 301–20.

Inward Turns 233

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007


gestated in the country since independence. In 1976, Mkapa became
the first director of SHIHATA (Shirika la Habari la Tanzania, News
Agency of Tanzania), putting into practice plans which had been called
for regularly in the Tanzanian media since independence. SHIHATA
was legally empowered with a monopoly on the collection of local and
foreign news, though financial difficulties proved insurmountable obs-
tacles to fulfilling this goal. Much like the broader agenda of the Third
World fightback against cultural imperialism through the media,
Tanzania’s attempts to break its dependency ties to powerful Western
news agencies failed to meet their ambitions.124 More broadly, among
the various criticisms levelled at the NWICO was that its true motiv-
ation was to insulate repressive regimes against media criticism.
International collaboration between Third World states over the
media paradoxically cemented state sovereignty and introspective pol-
itics over transnational cooperation.

The decline of the independent media in Tanzania was not solely
a function of a changing ideological landscape, as the financial collapse
of Ngurumo shows. Its circulation plummeted to just 2,000, as it
struggled to compete with Uhuru, the TANU Swahili newspaper. In
a period of economic crisis, the party- and state-owned newspapers
were able to fall back on the economic infrastructure of parastatals for
access to credit and the supply of essential materials such as newsprint
in a time of shortage. Ngurumo had no such security. While the Daily
News and Uhuru benefited from investment in efficient, modern
presses that produced a relatively slick final copy, Ngurumo remained
stuck with primitive colonial-era technology. In 1976, the last issue of
Ngurumo rolled over the newspaper’s creaking press.125 That left
Tanzania’s mass media in the hands of the party-state, in the form of
the Daily News, Uhuru, and the radio. This situation continued until
the economic liberalisation measures of the late 1980s.

At the same time as the Tanzanian state monopolised the local news
media, international journalists found their own room for manoeuvre
limited. Dar es Salaam’s foreign press pack (or, more specifically,
Western journalists) attested to a shift in the attitude of the
Tanzanian state towards their activities. In November 1973, the
Reuters correspondent noted that there was a worrying tendency for
foreign reporters to be excluded from press conferences in Dar es

124 Sturmer, Media History, 157–63. 125 Konde, Press Freedom, 42–43.

234 Decolonising the Media

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007


Salaam.126 In the same month as the establishment of theDaily News,
the Reuters teleprinter was temporarily removed from the Kilimanjaro
Hotel, denying journalists of a critical source of information. Reuters
thought that the Kilimanjaro’s unreliable payments for its services were
only partly responsible for the decision. More significant, its corres-
pondent believed, was that at a time when the government appeared to
be offering greater direction as to what news should be printed in
Tanzanian newspapers, ‘it struck them as a bit odd to give everyone
access to such stories in the foyer of the city’s leading hotel’.127 Yet this
only made journalists more reliant on the rumour networks which the
government deplored: shortly after the removal of the teleprinter,
a reporter for Jeune Afrique reflected that the best way of knowing
what was going on in the city was to ‘go for a pint in the pub’.128

Conclusion

Making news in Dar es Salaam was an international affair. In striking
contrast to today’s press in Tanzania, where international stories
seldom make the front page or editorial columns, the newspapers of
the early socialist era had broad horizons. In part, this reflected the
intellectual climate of revolutionary Dar es Salaam. The Nationalist
and Standard drew ideological inspiration from the diverse strands of
anticolonial political thought and action that coalesced in the
Tanzanian capital. The Cold War, the struggle against minority
rule, and Tanzania’s socialist state-making project fuelled friction
between newspapers and also within them, as Ginwala’s turbulent
experience demonstrates. But a commitment to Third World revolu-
tion also became problematic when it clashed with both the momen-
tum towards Africanisation and the regime’s foreign policy priorities,
especially Nyerere’s non-aligned position. In such circumstances, the
president moved to replace editors and shore up top-down control
over newspaper content. Meanwhile, the state’s control over the
economic levers of production meant it was increasingly difficult for
independent ventures to survive.

126 Parsons to general manager, September 1973, Reuters Archive, CRF,
Box 157A.

127 Fox to general manager, 4 April 1972, Reuters Archive, CRF, Box 157C.
128 Bruno Crimi, ‘Nyerere à l’épreuve’, Jeune Afrique, 24 February 1973, 10–12.

Conclusion 235

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007


At first glance, the state’s de facto monopolisation of the media in
Tanzania might seem to be a classic case of an authoritarian regime
shutting down the possibilities for dissent. That would be too simplistic
a verdict. Dar es Salaam’s newspaper wars were part of a broader
ideological landscape in which independent ThirdWorld regimes grap-
pled with the challenge of managing a postcolonial media sector. For
journalists like Ochieng, government or party ownership did not neces-
sarily preclude a vibrant, critical media, provided the state respected
a certain degree of editorial independence. He reflected on his time in
Dar es Salaam as ‘years of freedom of expression’, which ‘few other
African and Third World countries have ever enjoyed’.129 The debates
which emerged from these developments reveal just how shallow con-
cepts of the ‘freedom of the press’ are for analysing the politics of the
media in Africa, which persist in contemporary studies, often taking the
form of a crude opposition between the ‘state’ and ‘civil society’. As
Emma Hunter argues, via her analysis of state-owned newspapers in
the colonial era, the monolithic concept of ‘civil society’ masks com-
plex entanglements that resist such easy separation.130 Similar lessons
for today’s African press can be taken from the present study of the
contingent politics of revolutionary Dar es Salaam’s newspapers,
whose trajectories only make sense once we break down these relation-
ships and address the nature of the tensions – economic, ideological,
political, and personal – that defined them.131 The path to
a nationalised, largely toothless press owned by the party-state was
not straight, but marked by moments of tension and experimentation.
A similar story characterised the radicalisation of Tanzanian socialism
through the TANU ‘Guidelines’ of 1971, which form the focus of the
final chapter.

129 Ibid., 125.
130 Emma Hunter, ‘“Our Common Humanity”: Print, Power, and the Colonial

Press in Interwar Tanganyika and French Cameroun’, Journal of Global
History, 7 (2012), 300–301.

131 Formore nuanced assessments of these contemporary relationships, see Francis
B. Nyamnjoh, Africa’s Media: Democracy and the Politics of Belonging
(London: Zed, 2005); Wale Adebanwi, ‘The Radical Press and Security
Agencies in Nigeria: BeyondHegemonic Polarities’,African Studies Review, 54
(2011), 45–69.

236 Decolonising the Media

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/9781009281621.007

